Lørdagsuniversitetet Ringerike: Elektronisk medvirkning - En mulighet eller en trussel for eldre?

Hvordan går det med demokratiet i en stadig mer teknologidominert hverdag? Hvordan kan vi tilrettelegge for at eldre ikke skal havne på sidelinjen? Populærvitenskapelig foredrag.

25 Feb

Har du spørsmål?

Dosent Lasse BerntzenHvordan går det med demokratiet i en stadig mer teknologidominert hverdag?

Bidrar teknologien til bedre muligheter for å delta, eller skaper teknologien barrierer som gjør at færre deltar?

Er elektronisk medvirkning en mulighet eller trussel for eldre?

Dosent Lasse Berntzen ved Universitetet i Sørøst-Norge har forsket på elektronisk demokrati og elektronisk deltagelse siden 2003.

Han vil fortelle både om muligheter og barrierer, og hvorfor noen løsninger fungerer og andre ikke.

Er sosiale medier bra for demokratiet eller ikke? Hvorfor forlot Norge ideen om elektroniske valg?

Berntzen vil også gi et innblikk i noen av prosjektene han har vært involvert i. Noen har vært mer vellykkede enn andre.

Hva skal til for å lykkes? Hvordan kan vi tilrettelegge for at eldre ikke skal havne på sidelinjen?