Lørdagsuniversitetet Sandefjord: Krigen i Ukraina og hvordan den har endret det geopolitiske verdensbildet

Øyvind Wistrøm snakker om landet, historien og den pågående konflikten, med bakgrunn i eget arbeid for FN i de krigsrammede områdene. Populærvitenskapelig foredrag.

16 Sep

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Øyvind Wistrøm - fotoWistrøm har jobbet i Ukraina siden 2014 i tre perioder.

Han arbeidet for Flyktninghjelpen og UNICEF med flyktninger og rehabilitering/gjenetablering av krigsskadede skoler og barnehager for disse, i den regjeringskontrollerte delen av Donbass-regionen.

Arbeidet har ført ham rundt omkring i store deler av Ukraina, og først og fremst i den krigsrammede delen av landet. Samtidig bestod arbeidet i å jobbe på vegne av FN opp mot sentral politisk ledelse i landet.

Han har derfor kjennskap til både kultur og de motsetninger og konflikter som ligger i det ukrainske samfunnet.

De siste 5 årene har han også ledet et samarbeidsprosjekt mellom USN og flere ukrainske (og ett palestinsk) universitet om forståelsen av «demokrati» i skolen.

På USN har han undervist i bl.a. Internasjonal Politikk, samt om natur, klima- og miljøspørsmål innen lærerutdanningen. Han har også forsket på demokrati.