Lørdagsuniversitetet Drammen: Språkets magi. Fakta og myter om språk(innlæring)

Professor Tony Burner snakker blant annet hvem bestemmer om noe er språklig forfall eller språklig utvikling? Populærvitenskapelig foredrag.

03 Feb

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Er det sant at noen språk er lettere å lære enn andre? Er det sant at det er flere ord i engelsk enn norsk? Og hvordan lærer vi egentlig best nye språk?

Alle har språk og alle har meninger om språk. Til tider diskuteres språk(innlæring) så busta fyker!

Men hva vil det si å kunne et språk, hvorfor og hvordan bruker mennesker språk og er det virkelig språklig forfall når kidsa ikke kan skjelne mellom /kj/- og /sj/-lyden?

Hvem bestemmer om noe er språklig forfall eller språklig utvikling?

Portrettbilde av Tony BurnerLen deg tilbake i en time, og vi lover at du lærer et eller annet du ikke kunne om språk fra før. Det vil også bli mulighet for spørsmål og kommentarer mot slutten.

Tony Burner er professor og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN,) og har studert engelsk, norsk som andrespråk, historie, didaktikk og veiledningspedagogikk. Han holder blant annet foredrag om flerspråklighet og mangfold i skole- og arbeidslivssammenheng.

Burner har tidligere jobbet som lærer i ungdomsskole og videregående skole, og har hatt et forskningsopphold i Australia.
Han er en etterspurt foredragsholder, også i utlandet hvor han har blitt invitert til land som Japan, Vietnam og USA.

Noen av hans interesser utenom forskning, formidling og undervisning er skigåing, sosiale medier, filmer, reise og matopplevelser.

Lørdagsuniversitetet er et samarbeid med USN og folkebibliotek.

Arrangementet er gratis og åpent for alle!