Lørdagsuniversitetet Ringerike: Stedet jeg bor – klager eller fremsnakker jeg?

Bjørn Ove Grønseth gir et innblikk hvordan omdømmet kan gi inntrykk av hva folk får, når de hører navnet på akkurat din kommune og lokalsamfunn.


27 Jan

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Bjørn Ove GrønsethI dette populærvitenskapelige foredraget får vi et innblikk i hvor viktig - og hvorfor det er viktig - å fortelle egne innbyggere og omverdenen om de kvaliteter akkurat ditt lokalsamfunn har å by på.

Hva tenker jeg om meg, og hva tenker andre om meg? Kan man tenke slik om stedet jeg bor? Et produkt er ofte et merke og et merke kan ha et rykte eller omdømme. Folk har også et rykte. Kan lokalsamfunn også ha det?

Kommuner ønsker befolkningsutvikling og nyetableringer av virksomheter. De ønsker få sine ungdommer tilbake etter endt utdanning, hindre utflytting og kommuner sier også at de ønsker større gjennomslag hos sentrale myndigheter. Omdømmebygging er en viktig aktivitet når et lokalsamfunn skal jobbe med å nå sine målsettinger.

Grønseths fagområder er innen markedsføring hvor områder som forbrukeratferd, merkevarebygging, merkestrategi, omdømme, strategi foruten generell markedsføring. Foruten å være aktiv som forsker og publiserer på områder relatert til holdninger, adferd og merkevarer relatert til næringer som varehandel og reiseliv deltar jeg i utredninger, holder foredrag for virkemiddelapparat, næringer og andre institusjoner.