Lørdagsuniversitetet Skien: Telemarks unike industrihistorie

Foredraget belyser industrieventyret i Telemark med vekt på etablering av Norsk Hydro, Porsgrunn Porselensfabrikk og Union Co.

Har du spørsmål?

Professor Ellen Schrumpf holder foredrag på Lørdagsuniversitetet. Foto av henne på kontoret.Foredraget løfter også fram den glemte industrien, som Ødegården verk, is-produksjonen langs kysten og kopperverket i Skafså. Telemark er et av landets viktigste industrifylker, og spørsmålet som diskuteres er hvorfor Telemarks identitet i så stor grad er knyttet til bondekulturen og i så begrenset grad til industrien.

Ellen Schrump er professor og historiker med særlig kompetanse innenfor barndomshistorie, samt lokal- og regionhistorie knyttet til Porsgrunn by og Vestfold og Telemark fylke. Foredrag om barnearbeid, barndom under 2. verdenskrig, barneoppdragelse, Gunnar Knudsen, industrihistorie og drikkeskikker.