7 millioner til forebygging av skadelig seksuell atferd

portrett av kjersti draugedalen
HENTET NYE MIDLER: Kjersti Draugedalen skal forske videre etter fullført doktorgrad.

– Trygge klasserom, trygge lærere og en mer helthetlig seksualitetsundervisning er viktige forebyggende tiltak, mener prosjektleder Kjersti Draugedalen.

Forskningsrådet har bevilget 7 millioner kroner til et innovasjonsprosjekt som skal sikre bedre forebygging og håndtering av skadelig seksuell atferd i skolen. Prosjektet bygger på doktorgraden Draugedalen fullførte ved Universitet i Sørøst-Norge i 2023. Da undersøkte hun lærerens mulighet til å forebygge og håndtere skadelig seksuell adferd i skolen gjennom tverrfaglig samarbeid.

Doktorgraden var en offentlig sektor-ph.d., som er en ordning for virksomheter i offentlig sektor. Tønsberg kommune og USN gikk sammen om doktorgraden.
– Vi er utrolig glade for denne tildelingen. Det betyr alt for å kunne føre prosjektet videre, sier Draugedalen.

Til vanlig er Draugedalen ansatt som rådgiver innen psykisk helse ved Familiehuset i Tønsberg kommune.

Innovasjonsprosjektet Draugedalen skal lede de neste fire årene, med støtte fra Forskningsrådet, er et samarbeid mellom Tønsberg kommune, USN og forskningsinstitusjoner i Australia og England.

Sammen skal de undersøke løsninger på et økende problem.

– Radikal innovasjon

– Seksualisert vold og overgrep er et vanskelig tema for mange, lærerne er intet unntak, sier Draugedalen.

– Vi ønsker å få til et radikalt innovasjonsarbeid i kommunen og utvikle tjenestene våre. Målet er en helhetlig kompetanseheving og bedre samhandling på tvers av tjenestene. Da kan vi også ruste lærerne bedre, mener hun.

Noen av hovedfunnene fra doktorgraden var nettopp at seksualitetsundervisning og et tettere tverretatlig samarbeid med hjelpetjenester kan hjelpe skoler i å forebygge skadelig seksuell atferd blant barn og unge.

– Trygge klasserom, trygge lærere og en mer helthetlig seksualitetsundervisning kan forebygge skadelig seksuell atferd blant barn og unge, sier Kjersti Draugedalen.

Samarbeidsprosjekt

Førsteamanuensis Marta Magdalena Stachurska-Kounta ved Universitetet i Sørøst-Norge deltar også i prosjektet, blant annet ved å undersøke hvordan man kan utvikle en mer interseksjonell tilnærming til lærerrollen.

– Det handler om hvordan lærere kan bidra til beskyttelse på tvers av det store mangfoldet som finnes i skolen i dag, sier Draugedalen.

Forskere i Australia og England bistår med å utvikle teoretiske modeller for læreres beskyttende rolle og skolers samarbeid med hjelpetjenestene i forebygging og håndtering av skadelig seksuell atferd.

Bedre seksualitetsundervisning

Undervisning om seksualitet kan ofte oppleves som en prøvelse for både lærere og elever, og Draugedalen mener seksualitetsundervisningen i norsk skole tradisjonelt har vært for dårlig.

– Seksualitetsundervisning handler ikke bare om det fysiske, men også om identitet, følelser, grenser og relasjoner. Nå skal vi samle inn informasjon fra skoler, hjelpetjenester og ungdommen selv for å få mer kunnskap om hvordan man kan få til en bedre beskyttelse av barn og unge mot seksuelle krenkelser, sier hun.

Målet er å engasjere ulike, tverrfaglige aktører i prosessen, og svare på behovet for bedre systemisk samhandling.

– Et tettere samarbeid kan hjelpe skoler med å forbygge grenseoverskridende seksuell atferd, mener Draugedalen.