Cambridge-pris til USN-professor

Jon Mikel Zabala er professor II ved USN Handelshøyskolen.
PRISVINNER: Jon Mikel Zabala er professor II ved USN Handelshøyskolen og er ansatt ved campus Kongsberg. Kopirett: Jon Mikel Zabala

Jon Mikel Zabala-Iturriagagoitia ved USN Handelshøyskolen har blitt tildelt «Babbage Industrial Innovation Policy Award» ved Cambridge University.

– Jeg må innrømme at vi ikke regnet med å vinne da vi sendte inn bidraget i august, sier en glad Jon Mikel Zabala-Iturriagagoitia. Samtidig forteller han at forskningen korresponderer godt med prisens formål og ambisjoner.

– Så bidraget vårt var absolutt innenfor kriteriene som ble brukt i utlysingen.

Han jobber som professor II ved campus Kongsberg - er halve tiden på USN og halve tiden hjemme i Spania hvor han er ansatt ved University of Deusto. Vinnerbidraget handler om hva som kreves for å implementere krav til innovasjon i det offentlige.

Opptatt av praktiske implikasjoner

– Selv om forskningen vår er et tydelig teoretisk bidrag, er vi alle veldig opptatt av de praktiske implikasjonene av akademisk forskning. Derfor legger vi alltid mye vekt på hvordan resultatene våre kan hjelpe myndigheter og beslutningstakere med å implementere innovasjonspolitikk. Dagen for prisutdelingen (22. september 2021) understreket panelets medlemmer at de verdsatte denne kombinasjonen av teori og praksis i vår forskning, og at dette var en av grunnene til at de støttet vårt kandidatur, forteller Jon Mikel Zabala-Iturriagagoitia.

– Vi er superstolte over at en av våre professorer har vunnet denne svært prestisjefulle prisen ved Cambridge University, sier instituttleder Gillian Warner-Søderholm ved Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap på USN Handelshøyskolen.

Formål og bakgrunn

Formålet med prisen er: «Encouraging practice-oriented academic and professional contributions to industrial innovation policy analysis and design.»

Babbage Policy Forum skriver selv om bakgrunnen for prisen:

Behovet for effektive strategier i industriell innovasjon har kommet i søkelyset etter de siste internasjonale begivenhetene. Allerede komplekse forbindelser mellom teknologi, innovasjon og industriell konkurranseevne har blitt ytterligere komplisert av den globale pandemien. Slike utfordringer vil trolig kreve nye retningslinjer og strategier både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.

Tradisjonelt har økonomi vært det viktigste rammeverket for beslutningstakere, men det blir stadig tydeligere at andre fagområder, som ingeniørfag, teknologistyring og statsvitenskap, bidrar med avgjørende perspektiver og kunnskap. Dersom robuste og gjennomførbare strategier skal utvikles, må spisskompetanse og analyser fra disse og andre fagfelt integreres med økonomiske rammeverk.

Om vinnerbidraget

Forskningen ble utført av professor Jon Mikel Zabala-Iturriagagoitia, sammen med Stephanie Francis Grimbert (doktorgradsstudent ved University of Deusto og tilknyttet medlem av CIRCLE ved Lund universitet, Sverige) og Ville Valovirta (seniorforsker ved VTT, Teknisk forskningssenter i Finland.)

Babbage Industrial Innovation Policy Award

Tildeles av Babbage Policy Forum ved Cambridge University.