Forskere hjelper faghandelen i kampen mot nettgigantene

DELING AV DATA: DISRE-prosjektet skal utforske hvordan deling av data mellom butikker kan gjøre dem bedre på kundeoppfølging og mer økonomisk robuste. (Illustrasjonsbilde iStock)

Deling av data mellom butikker kan være oppskriften på å møte konkurransen fra selskaper som Amazon.

Forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Oslo og Luleå tekniska universitet samarbeider med eksperter på datadrevet innovasjon. Målet er å hjelpe norsk varehandel.

Tenk deg at du akkurat har flyttet til et nytt sted og hus med familien. Du trenger hjelp til oppussing og leter etter utstyr til det nye hjemmet deres og den nye livssituasjonen.

Problemet er at du kjenner lite til håndverkere og faghandel på stedet. Faghandel er butikker som har unik spesialkompetanse innenfor vareutvalget som tilbys, slik som interiør, jernvare, mote og apotek.

Hvordan få Camilla som kunde?

– Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Som nyansatt trenger jeg hjelp til alle mulige ting etter å ha flyttet tilbake til barndomsbyen Horten, sier instituttleder Camilla Nereid ved USN Handelshøyskolen.

Utfordringen for faghandelen er sjelden kontakt med hver enkelt kunde. De har dyp innsikt i spesialområder, men mangler nødvendig innsikt i hvordan kunder som Camilla Nereid kombinerer tjenestene og varene på tvers av spesialområdene.

Camilla Nereid, instituttleder ved institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap.Foto

Mennesker som for eksempel har flyttet til et nytt sted er i en såkalt «livshendelse». I en slik situasjon kunne samspill og deling av data mellom forskjellige typer faghandlere ha gjort situasjonen enklere og bedre for familien.

Livshendelser er ett av scenariene i det nye forskningsprosjektet Data Driven Innovation in Specialized Retail Ecosystems (DISRE). Det handler om å utforske hvordan innovativ deling av data kan gi faghandelskundene helt nye opplevelser.

– Jeg føler meg nå som en levende stafettpinne mellom faghandlerne, men må selv passe på vekslingene. Hvis noen av tjenestene DISRE skal utforske hadde vært på plass nå, kunne livet mitt vært atskillig enklere, sier Nereid.

Datadrevet innovasjon

USN har samlet en høykompetent gruppe partnere med spesialkompetanse på  datadrevet innovasjon. De kommer fra både næringslivet og universitetsmiljøene.

– ­Vi ser fram til å lage et miljø der norsk faghandel kan utforske avMichael Fridman - partner i inFutureansert analyse av stordata og datadrevne tjenester på linje med store plattformselskaper som Amazon og Google, sier Michael Fridman, delprosjektleder og partner i inFuture.

– Datadrevet innovasjon er en strategisk satsing hos oss i Voice Norge, sier Chief Information Officer Claude Marie Davidsen, med erfaring også fra Orkla og Tine.

– Gjennom DISRE-prosjektet får vi adgang til et miljø for eksperimentering som ikke forstyrrer driftssystemene våre. Derfor kan vi utforske mer radikale innovasjoner i DISRE enn vi gjør ellers, sier hun.

Godt skodd, men mangler incentiver

Prosjektet skal utforske og demonstrere tre radikalt nye tjenester som bygger på datadeling og innovativ bruk av stordata. I tillegg vil forskerne undersøke om myndighetenes reguleringer stimulerer eller hemmer slike innovasjoner.

– Det må jo ikke bli slik at fordi Amazon og Google er lokalisert et annet sted, har de helt andre regulatoriske forutsetninger for slike innovasjoner, sier prosjektleder og professor Per Egil Pedersen ved USN Handelshøyskolen.

– Vi er også interessert i å finne ut hvor digitalt forberedt norsk faghandel er for å ta nye grep. Mye tyder på at de er overraskende godt skodd, men mangler incentivene for å ta steget fullt ut, sier Pedersen.

Data Driven Innovation in Specialized Retail Ecosystems (DISRE)

• Har nylig fått 10 millioner kroner fra Forskningsrådet og støttes av ytterligere 5 millioner fra deltakerne. Prosjektet er allerede i gang og vil vare til 2024.

• Forankret hos forskergruppen i innovasjon og entreprenørskap ved USN Handelshøyskolen.

• Er et trepartssamarbeid mellom:

1. Universitetsmiljøene på USN, UiO og Luleå tekniska universitet
  2. Ekspertmiljøet på datadrevet innovasjon i inFuture
  3. Faghandelspartnerne Jernia, Voice Norge AS og Happy Homes Norge AS.

Hovedorganisasjonen Virke er også med som partner for å spre kunnskapen bredt i varehandelen.