Teknologi med virtuell virkelighet gjør at du kan få helt nye opplevelser i spillverdenen. Ta på et par spesialbriller, utstyr deg med én eller flere konsoller i hendene, og så kan du tre inn i et nytt univers der du opplever de villeste ting.
Men kan du regne dette som fysisk aktivitet på linje med en gå- eller løpetur?
Det har forskere ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) undersøkt. Prosjektet ser også på hvordan VR-bruken påvirket synet og balansen vår.
Her kan du se en film om prosjektet:
Knebøy i laserunivers
Jan-Michael Johansen, post doctor ved institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving i Bø har ledet treningsdelen av prosjektet.
Testpersonene spilte VR-spillet «Beat Saber», mens oksygenopptak og puls ble målt.
– Vi valgte dette spillet mye på grunn av at det er ganske kjent. Det er mest bruk av overkroppen og noen knebøy innimellom, forklarer Johansen.
Poenget med spillet er å bevege deg i takt med musikken, utstyrt med en «lyssabel» i hver hånd. Du må sveive sablene (som egentlig bare er en spillkonsoll) i takt med musikken og treffe bokser som kommer mot deg i et virtuelt laserunivers.
LES OGSÅ: Demmer opp for undervannskriminalitet med ny teknologi
Påvirker balansen
Optometri-miljøet på USNs campus i Kongsberg forsker på hvordan denne relativt nye teknologien påvirker øynene våre.
– Man vet lite om hvordan synet fungerer inn i VR. Det er viktig når vi begynner å bruke ny teknologi å vite mer om hvilke krav som stilltes til våre synssystem, sier Ieva Krastina, stipendiat ved institutt for optometri, radiografi og lysdesign.
Som en del av prosjektet testet de brukernes balanse og fokusering før og etter en VR-økt og så etter endringer. Krastina forteller at de er i en tidlig fase av dataanalyse.
– Vi vet foreløpig lite om interaksjon mellom menneske og VR-teknologier, men vi ser at balansesystemet kan bli påvirket, sier hun.
LES OGSÅ: Skjermbruk og synsproblemer
Litt er bedre enn ingenting
Men hva var så treningseffekten? Kan du droppe spinningtimen og heller game litt med god samvittighet?
– Å spille dette spillet ga omtrent samme treningseffekt som å gå en rolig tur i relativt flatt terreng. Hvis vanskelighetsgraden øker, og du spiller på et høyere nivå, blir intensiteten opp mot rask gange eller rolig jogg, sier Johansen.
Han trekker fram at Verdens helseorganisasjon (WHO) er opptatt av at all bevegelse du kan få inn i hverdagen teller.
– Det å komme seg ut og gå i en liten halvtime kan gi kjempestor helsegevinst på lang sikt. Hvis du da ikke er så glad i å gå tur, men synes det er gøy og motiverende å holde på med VR-spill, da er den aktiviteten svært verdifull. Det kan være det som skal til for å få en mer aktiv befolkning, sier Johansen.
– Det er i hvert fall bedre enn å bare sitte på sofaen!
LES OGSÅ: Ingeniørstudenter utredet gondol fra campus til toget