Innovasjon i team – For deg som student

Management Information Systems illustrasjonsfoto
Kopirett: iStock

«Innovasjon i team» styrker arbeidsrelevansen i utdanningen din gjennom prosjektsamarbeid med arbeidslivet og studenter fra andre studieprogram.

Innovasjon i team er utviklet spesielt for å trene og utvikle ferdigheter og egenskaper som blir stadig viktigere i arbeidslivet.

Emnet gir kunnskap om og praktisk kompetanse innen: 

  • Innovasjon – hvordan jobbe godt med utvikling av nye løsninger på morgendagens utfordringer?
  • Samarbeid – hvordan jobbe godt sammen, og særlig i tverrfaglige prosjekter?
  • Bærekraft – hva er bærekraft og hvordan kan vi utvikle et mer bærekraftig arbeids- og samfunnsliv?

 

«Innovasjon i team er veldig praksisorientert, og utformingen av emnet er ganske annerledes enn de tradisjonelle forelesningene. Vi sitter mye i grupper og får veiledning av foreleserne underveis.» (Student)

Les mer om hva studentene selv sier om emnet

Karine Myrland, tredje år økonomi og ledelse 

 

Hva skiller dette emnet fra andre emner?

Innovasjon i team er veldig praksisorientert, og utformingen av emnet er ganske annerledes enn de tradisjonelle forelesningene. Vi sitter mye i grupper og får veiledning av foreleserne underveis. I tillegg har emnet i år vært samlingsbasert som setter mer krav til oss som gruppe. Selv om det er en ny arbeidsmåte for min del, så er jeg kjempe glad for at jeg har hatt emnet. 

 

Hva har du lært?

I løpet av emnet har jeg lært mye om innovasjonsmetodikken vi har anvendt, men også om samarbeid! Vi ble satt sammen i tverrfaglige team og mange av oss kjente ikke hverandre fra før, men det har fungert veldig bra og er en smakebit på hvordan det blir arbeidslivet!

 

Tips til de som vurderer å søke: 

Emnet setter krav til studenter, det er lurt å starte tidlig og jobbe jevnt sammen med gruppa gjennom hele semesteret. Her funker det dårlig med et skippertak på slutten. Som gruppe får man en stor fordel av å bygge gode relasjoner tidlig. Vil absolutt anbefale emnet! 

 

Lisbeth Tollefsen, tredje år IT og informasjonssystemer

 

Hva skiller dette emnet fra andre emner:

 Emnet er prosessorientert og har fokus på samarbeidskompetanse, og er i tillegg mer praksisrettet enn tradisjonelle emner. Jeg vil også påstå at emnet, i tillegg til faglig utvikling, bidrar til personlig utvikling på den måten at det bidrar til bevisstgjøring og selvrefleksjon i samarbeidsprosesser. 

 

Hva har du lært av emnet: 

Jeg har trent på og fått teoretisk og praktisk kompetanse innen både innovasjonsarbeid, samarbeid og bærekraft. Veldig lærerikt å jobbe etter Design Thinking i praksis! 

 

Om du skal trekke ut to ting som du tar med deg videre: 

Jeg har blitt mer oppmerksom på hvordan jeg samarbeider med andre, og hvor viktig det er å reflektere rundt og være bevisst på hverandres utgangspunkt for tverrfaglig samarbeid, og tilrettelegging for dette. Erfaringen fra det tverrfaglige arbeidet, i tillegg til Design Thinking som innovasjonsmetodikk, er erfaringer jeg tror vil være verdifulle å ha med seg ut i arbeidslivet. 

 

Tips til de som vurderer å søke: 

Dette er et intenst, men utrolig morsomt og givende emne som jeg anbefaler til alle! Det er noe helt annet enn den teoritunge studenthverdagen som vi er vant til.

 

Madeleine Ahmady, barnehagelærerstudent 


Hva skiller dette emnet fra andre emner?

Det må nok være måten vi jobber med faget på! Det er en spennende måte å jobbe på, hvor man må stole på prosessen! Design Thinking og en slik innovativ prosess krever samarbeid og tålmodighet på en helt annen måte enn vi kanskje er vandt med. 
 

Hva har du lært?
Oj det er mye! Alt fra teori og verktøy, til bærekraft og prosesser, viktigst av alt har jeg nok fått en større forståelse for viktigheten av godt samarbeid. 
 

Om du skal trekke ut to ting som du tar med deg videre: 
Jeg vil ta med meg alt vi har lært om gode samarbeidsprosesser, og flere av verktøyene vi har blitt kjent med i løpet av semesteret. 
 

Tips til de som vurderer å søke: 
Gjør det! Det krever dedikasjon og innsats, men som du får masse igjen for! Det er en spennende, ny og innovativ måte å jobbe på i tett samarbeid med lærere og medstudenter.

 

Gjennomføre et innovasjonsprosjekt

Du får jobbe med relevante problemstillinger i et tverrfaglig team av studenter. Dere samarbeider med en virksomhet fra området rundt campusen du går på. 

Sammen skal dere konkretisere hvilket problem dere ønsker å jobbe med. Deretter gjennomfører dere et innovasjonsprosjekt med mål om å finne frem til nye, mer bærekraftige løsninger.

Bærekraftige løsninger

På denne måten blir du trent i å tenke innovativt rundt bærekraftige løsninger for arbeidslivet og samfunnet.

Dette gir deg en kompetanse som er etterspurt. 

Praktisk informasjon

Emnets forløp varierer mellom campusene:

  • Bø: Samlinger ni dager i løpet av høstsemesteret, i tillegg til en avsluttende presentasjonssamling.
  • Porsgrunn: De fire første ukene i starten av høstsemesteret.
  • Vestfold: Samlinger ni dager i løpet av høstsemesteret, i tillegg til en avsluttende presentasjonssamling.
  • Notodden: Tre uker i oktober/november.

Studieopplegg: Prosjektorganisert arbeidsform i grupper

Eksamensform: Mappevurdering

Emneplan 2023: Les emneplanen her

Har du spørsmål? Ta kontakt med emneansvarlig eller din studieveileder på ditt studiested!

Interessert?

 Meld din interesse