Ansvarsområder
- Undervisning i pedagogikk, grunnskolelærerutdanningen (GLU)
- Veiledning, master i utdanningsledelse og profesjonsrettet master i pedagogikk og spesialpedagogikk
- Førsteamanuensis II UiO, UV: Senter for læring og utdanning (Link) og JF: Senter for erfaringsbasert juridisk læring (CELL)
- Deltaker i forsknigsprosjektet: Meritteringsordningen i norsk høyere utdanning.
- Deltaker i forskningsprosjektet: Høyere utdanning sett innenfra (HU-viten)
- Prosjektansvarlig for prosjekt om kollokvieveilederes rolleforståelse (Cell)
- Forskergrupper: VIPU, USN og HEDWORK, UV/UiO (tilknyttet)
Kompetanse
- Profesjonslæring og kunnskapspraksiser i høyere utdanning
- Undervisning og læring i høyere utdanning
- Kollegaveiledning
- Samarbeidslæring
- Universitetspedagogikk
- Kvalitative metoder
- Analyser av kunnskapspraksiser i utforskende samarbeid
Publikasjoner
Vitenskapelige publikasjoner
Aurvoll, C., Damsgaard, H. L., Enqvist-Jensen, C. & Fossland, T. (2024). Meritteringsordningen og universitets- og høgskolepedagogikk – hybride virksomheter i arbeid med utdanningskvalitet. I D. Husebø, L. Ferguson, O. R. Stalheim, I. C. Eriksen, R. Isaksen, A. Mavroudi og P. Wallin (Red.), Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge – fremvekst, grunnlagstenkning og «state of the art» (s. 405–427). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.225.ch18
Muelder, H., Bergstrom N., Enqvist-Jensen C., Esterhazy, R., (2023). Student Staff as Co-Designers in Higher Education. In Blikstein, P., Van Aalst, J., Kizito, R., & Brennan, K. (Eds.). (2023). Proceedings of the 17th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2023. Montreal, Canada: International Society of the Learning Sciences. ISSN 1573-4552
Aurvoll, C., Damsgaard, H.L., & Enqvist-Jensen, C.(2023). Merittering i støpeskjeen - den norske meritteringsordningens utbredelse og betydning. Uniped, 26(3), 201 212. https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.6
Enqvist-Jensen, C. (2022). "Hva er en mangel"? - En studie av begrepers mange funksjoner i jusstudenters læringsarbeid. Retfærd. Nordisk Juridisk Tidsskrift, 3, 39-52.
Enqvist-Jensen, C. (2021). Knowledge Practices and Learning Challenges in Legal Education: Examining students’ collaborative work in two undergraduate courses [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling tilgjengelig på DUO.
Enqvist-Jensen, C. (2018). Navigating fluid epistemic spaces: emerging challenges for student knowing and learning in public international law. Studies in Continuing Eduaction 40 (3), 257-272. doi.org/10.1080/0158037X.2018.1445984
Enqvist-Jensen, C., Nerland, and M., Rasmussen, I. (2017). Maintaining doubt to keep problems open for exploration: An analysis of law students’ collaborative work with case assignments. Learning, Culture and Social Interaction 13, 38-49. doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.02.00
Jensen, K., Nerland, M. & Enqvist-Jensen, C. (2015). Enrolment of newcomers in expert cultures: An analysis of epistemic practices in a legal education introductory course. Higher Education. ISSN 0018-1560. doi: 10.1007/s10734-015-9872-z
Øvrige publikasjoner
Damsgaard, H.L., Aurvoll, C. & Enqvist-Jensen, C. (2022). Meritteringsordningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sluttevaluering av pilotprosjekt om merittering (2019-2022). Skriftserie fra Universitetet i Sørøst-Norge. https://hdl.handle.net/11250/3011148
de Lange, Lycke, Skodvin, Strømsø, Fremstad, Stensaker, Enqvist-Jensen, Beck, & Solbrekke.(2015). Egenrapport: Programevaluering - pedagogisk basiskompetanse Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO. Det utdanningsvitenskapelige fakultet. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-48964