Ansvarsområder
- Emneansvarlig for norskemner i grunnutdanningen, master grunnskolelærer.
- Underviser i norskfaget på syklus II av masterforløpet på grunnskolelærerutdanningen.
- Underviser etterutdanningskurs i begynneropplæring i lese- og skriveopplæring (KFK GLSM).
- Har deltatt i forskningsprosjekt om kritisk literacy (2022-2024): CritLit (forskningsrådet): https://www.usn.no/forskning/forskningsgrupper-og-senter/humanistiske-fag/sosialsemiotikk-sfl-og-multimodalitet/critlit/
- Har bidratt i utvikling av digitale læringsressurser for etterutdanningskurs av lærere i Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i regi av Utdanningsdirektoratet for barnehage, grunnopplæring og IKT.
- Medlem av arbeidsgruppen for Bildebokkonferansen på Notodden: http://bildebokkonferansen.blogspot.com/
- Leder av forskergruppen sosialsemiotikk, SFL (systemisk funksjonell lingvistikk) og multimodalitet: https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/humanistiske-fag/sosialsemiotikk-sfl-og-multimodalitet/
- Medlem av forskergruppen for estetiske læreprosesser (ForEst): https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/estetiske-lareprosesser/
Kompetanse
- Multimodale tekster
- Lese- og skrivedidaktikk
- Begynneropplæring
- Litteraturdidaktikk
- Bildebøker
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy
- Estetiske læreprosesser
Publikasjoner
Kruse, K.L, Veum, A. og Burgess, M.Ø. (2024): Fra grønn markedsføring til multimodal antireklame – ungdomsskoleelevers arbeid med digital tekstskaping og kritisk redesign. I: Veum, A. og Kvåle, G. (red.): Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprosjektet CritLit. Bok, Open Access, Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215071114-24-09
Ouff, S. M., Thorsnes, T. og Kruse, K. L. (2024): Elevers møte med mat, kunst og poesi gjennom estetiske sanseopplevelser i naturen på 6. trinn i grunnskolen. Tidsskrift Mat og helse i skolen, (2) 2024. Elevers møte med mat, kunst og poesi gjennom estetiske sanseopplevelser i naturen på 6. trinn i grunnskolen – Mat og helse i skolen
Kirsten Linnea Kruse (2022): «Å sette følelser og sanser i spill – elevers skapende arbeid med bildebøker på en digital læringsarena» Red. Svein Slettan m.fl.: Eleven og skjønnlitteraturen. Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. pp 154-177. https://www.cappelendammundervisning.no/_elevene-og-litteraturen-9788202718848
Kruse, K. L. & Rustand, K. A. (red.) (2021). Tidsskriftet Sakprosa. Vol 13 Nr. 1. Temanummer: «Sosialsemiotikk, sakprosa og multimodalitet». https://journals.uio.no/sakprosa/index.
Kruse, K. L. & Roksvåg, K. (2021). Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming. Tidsskriftet Sakprosa. Vol 13 Nr. 1, (s.1-42) https://journals.uio.no/sakprosa/article/view/8109
Kruse. K. L. (2018). Bildebøker i multimodale og digitale lese- og skriveprosesser. Elevers skapende arbeid med skriving, bilde, lyd og stemme. (nr. 202). Doktoravhandlinger ved Universitetet i Agder. Kristiansand: Fakultet for humanistiske fag. Fulltekstversjon: https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/2562145
Kruse, K. L. (2019). Tre digitale og didaktiske grep: Arbeid med tolkende høytlesing og lydkulisse i en digital kontekst (nr. 44), Å skape multimodale boktrailere (nr.48) og Fra dikt til digital bildecollage (nr. 50) I: Wølner, T. A., Kverndokken K., Siljan, H. H., og Moe, M (red.). 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse. Bergen: Fagbokforlaget (Grep nr. 50 er skrevet sammen med Karete Roksvåg).
Kruse, Kirsten Linnea (2014). Multimodale og litterære tekstmøter. En undersøkelse av didaktiske muligheter og dannelsespotensial. I: Nordstoga, S. og Kruse, K.L. (red.). Den moglege sjølvoverskridinga: norskfaget som danningsfag. Abstrakt forlag.
Kruse, K.L. (2013). Poetisk lek i digital drakt –Å skape nye vilkår for leseopplæring via lærerstudenters design av multimodale læringsressurser, In: Pareliussen, I., Moen, B.B., Reinertsen, A., Solhaug, T: FoU i praksis 2012 conference proceedings, Tapir akademisk forlag Trondheim.Work in progressStavanger.
Konferansepresentasjoner
Kruse, K.L. og Veum, A. (2024): Exploring redesign as a method for critical analysis of green marketing texts. Brighton 5.-7-juli United Kingdom Literacy Association (UKLA).
Kruse, K.L., Veum, A., Kvåle, G. m.fl. (2024). CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen. Symposium med otte innlegg: LES-SKRIV!-konferansen Stavanger 7.-8. mai 2024.
Kruse (2023): Fra grønnvaska markedsføring til multimodal antireklame. Arbeid med kritisk redesign på ungdomstrinnet. NSFL – Nordisk nettverk for sosialsemiotikk og systemisk funksjonell lingvistikk, Örebro Universitet 16.-17. november 2023: https://www.oru.se/institutioner/Humaniora-utbildning-och-samhallsvetenskap/konferenser/NSFL2023/
Kruse, K.L. 2023: Kritisk literacy og multimodale tekster – elevers arbeid med redesign og tekster om vegansk kosthold og «grønnvasket» markedsføring av junkfood. Invitert innlegg på åpningskonferanse for NFR-prosjektet TASTE – om hvordan barn kan ta informerte og reflekterte matvalg basert på kritisk tenkning. 20.sept.2023 Høgskulen på Vestlandet. https://www.hvl.no/forsking/prosjekt/taste/
Kirsten, K. L. (2021). MØTE MELLOM DIKT og COLLAGE! Multimodalt skapende arbeid i lærerutdanning og skole, NSFL17, Syddansk Universitet Odense, 12.-13.nov 2021.
Kirsten, K. L. (2019). Elevers skapende arbeid med bildebøker på en digital og multimodal læringsarena. Keynotepresentasjon på Femtende nordiske konferanse om SFL og sosialsemiotikk (NSFL15) 14. og 15. november ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Vestfold.
Kirsten, K. L. (2019). "Working with voice and sound in children’s own digital and multimodal picture books at a third grade level in Norway". ASFLA conference (Australian systemic linguistic association), University of Sydney 2.-4. oktober 2019.
Kirsten.K.L (2019). Bildeboken som modelltekst for elevers skapende arbeid med multimodale og digitale tekster på småskoletrinnet. Innlegg på Profesjonskonferansen: Å iscenesette og komponere undervisning. 18.sept. 2019 - Universitetet i Sørøst-Norge, campus Vestfold.
Kirsten, K. L. (2019). "Lydhendelser i elevers arbeid med multimodal tekster på 3. trinn".Skriv! Les! 2019 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy. 5.-7. mai, Universitetet i Stavanger.
Kirsten, K. L. (2018). "Digital Collage as Play Material for Students’ Composing of Multimodal Picturebooks". 9th International Conference on Multimodality August 15.-17., 2018, University of Southern Denmark.
Kirsten K. L. (2018). «Arbeid med bildebøker i digitale lese- og skriveprosesser». Nasjonal konferanse i lesing, Lesesenteret i Stavanger, 19.-20. mars 2018.
Kirsten. K. L. (2016). «Dynamisk lek med bilder, skrift og lyd – et innblikk i elevers skapende arbeid med bildebøker på nettbrett». Bildebokkonferansen ved Høgskolen i Sørøst-Norge, avd. Notodden, 27. oktober 2016.
Kirsten. K. L. (2015). «Didaktisk potensial i arbeid med stemmebruk, høytlesing og lydkulisse i 3.klassingers digitale bildebøker» (Work in progress). Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik, 3.desember 2015 Åbo Akademi, Vasa.
Kruse, Kirsten Linnea (2011): «Lærerstudenters arbeid med multimodal design av digital læringsressurs for begynnerleseren». Konferansen Literacy - en morsmålsdidaktisk utfordring, Tønnsberg 2.- 4. november 2011.
Kirsten Linnea Kruse & Kirsti-Nina Frønæs (2011): “Poetic multimodality – a multimodal approach to working with literature in teacher education” . Konferansen CREATE - SHARE-LISTEN, The 4th International Conference on Digital Storytelling - February 5. – 7. 2011.