Ansvarsområder
- emneansvarlig for emner på tredje året bachelor og på masterstudiet i tradisjonskunst
- instrumentlærer på hardingfele og sjøfløyte
- veileder bachelor og master
- veileder phd
Kompetanse
Gjennom mange år har jeg formidlet tradisjonsmusikk og kunnskap omkring denne delen av vår kulturarv. Jeg arbeider til daglig som forsker og pedagog ved Universitetet i Sørøst-Norge på Rauland, der jeg underviser både norske og utenlandske studenter i praktiske og teoretiske disipliner. Fagstoffet omfatter musikkteoretiske, kulturhistoriske og samfunnsfaglige emner. Den praktiske undervisningen er i hovedsak rettet mot tradisjonelt slåttespill på hardingfele og sjøfløyte. Forskningen har i det siste særlig rettet seg mot tonalitetsstudier.
CV
Yrkeserfaring:
- Universitetet i Sørøst-Norge (Høgskolen i Telemark /
Høgskolen i Sørøst-Norge) / Professor/førsteamanuensis 2009 – d.d.
-Høgskolen i Telemark (HiT), høgskolelektor 2000-2009
-Høgskolen i Telemark (HiT), høgskolelærer, 1993 – 2000
-Norges Bygdeungdomslag, kulturkonsulent 1987 – 1990
Utdanning:
-Universitetet i Bergen, doktorgrad musikkvitenskap 2004 - 2009
-Universitetet i Bergen, hovedfag etnomusikologi 1997 – 2000
-Rogaland Musikkonservatorium, pedagogikk årsenhet 1992 – 1993
-Universitetet i Trondheim, folkedans, halvårsenhet 1991 – 1992
-Telemark Lærerhøgskole, toårige studier i folkemusikk 1990 – 1992
-Hamar Lærerhøgskole, musikk årsenhet 1985 – 1986
-Telemark Distriktshøgskole, toårige kulturstudier 1883 – 1985
-Romerike Folkehøgskole, teater-/ musikklinje 1982 – 1983
-Ringerike Gymnas, språklinje 1979 – 1982
Annen formidlingsvirksomhet:
Jeg har:
-sittet i redaksjonen for nivå 1.-skriftet Musikk og tradisjon fra 2013 – 2020
-lang erfaring med arrangering av faglige seminar, både teknisk og programmessig.
-både gjennom jobb og frivillig arbeid lang erfaring som konsertarrangør. Har som primus motor for Folkemusikkscena på Rauland arrangert mer enn 140 konserter i fra 2004 – 2018
- bred erfaring som utøver innen ulike sjangere og i ulike konstellasjoner på hardingfele, gitar, sang, fløyte og munnharpe, også internasjonalt
-deltatt på flere fonogramproduksjoner, både som musiker og produsent
-laget folkemusikkprogram for radio, bl.a. et program for
Folkemusikktimen på NRK P2 høsten 1996
-hatt diverse instruktøroppdrag innen (folke)musikk ut over arbeidet på folkemusikkstudiet, både for barn og voksne, også internasjonalt
Styreverv / organisasjonsarbeid:
-faglig representant i styret for Høgskolen i Telemark 2011 – 2015
-medlem i FoU-utvalg for fakultet for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning, Høgskolen i Telemark 2010-2012
-medlem i styret i Norsk hardingfelesenter 2011 – 2013
-styreleder i Folkemusikkscena på Rauland 2009 – 2018
-vara- og ordinær medlem i styret i Norsk Folkemusikklag (2003 – 2020)
-leder i Spelemannslaget Falkeriset (2002 – 2010)
-konsertansvarlig i hovedkomiteen for Landskappleiken på Rauland i 2001
-diverse tillitsverv i Norges Bygdeungdomslag (NBU) på lokalt,
regionalt, nasjonalt og nordisk nivå i årene 1979 – 2000,
-leder i Oslo lokallag av Fellesrådet for det sørlige Afrika (1988 – 89)
-lokalt tillitsvalgt i MFO, Musikernes Fellesorganisasjon
Priser / utmerkelser:
Jeg har mottatt:
-Ole Vig-prisen 1990 for generelt arbeid med lokalkultur
-Folkemusikkredaksjonen i NRK P2’s ungdomspris 1992
-Rådet for folkemusikk og folkedans sin fagpublikasjonspris for 2017
Publikasjoner
Omholt, Per Åsmund. (2025). Keisuke Hara – hardingfelemaker i Japan. I Karsrud, K. (red.), Folkemusikk: Tidsskrift for folkemusikk og folkedans, 1 (25), (s. 26 – 27)
Boksasp, U., Omholt, P.Å, Johansson, M. & Knudsen, R. (2024). «Å lage en slått er jo litt frekt nesten, veit du!»: – om skapende praksiser i norsk folkemusikk. I A.N. Hagen, R.T. Solberg, T.U. Nærland & M.F. Duch (Red.), Når musikken tek form: Om skapande praksisar i musikk (s. 71–101). Fagbokforlaget
Omholt, Per Åsmund. (2024). Nye slåtter på sjøfløyta. Musikk og tradisjon (38), (65-90)
Omholt, Per Åsmund. (2021). Å male i blått - om måling av intonasjon på hardingfele. Musikk og tradisjon, (35) (11-42)
Omholt, Per Åsmund. (2021). Om det fysiske utgangspunktet for intonasjon på fele. Studia Musicologica Norvegica, (47) (7-26)
Omholt, Per Åsmund.(2020). Truls Ørpen, oppskrivertradisjonen og de gode formene. Folkemusikk: Tidsskrift for folkemusikk og folkedans, (4), (58-61)
Omholt, Per Åsmund. (2020). О традиционной народной музыке Норвегии [About Norwegian Traditional Folk Music]. Music Journal of Northern Europe, 3(23) (44-62)
Omholt, Per Åsmund. (2020). Vara ungkar og gå fri [CD]. Oslo: Grappa/Heilo HCD7360
Omholt, Per Åsmund. (2020). En, to, tre…?: Om inkonsekvenser, variasjon og endring i springar- og polstakt i Norge. Puls. Musik och dansetnologisk tidsskrift, (5), (61-80)
Omholt 2018: «Meir høgtid enn juleftan», i J.F. Hovden og Ø. Prytz (red.) Kvalitetsforhandlinger – kvalitetsbegrepet i samtidens kunst og kultur, Fagbokforlaget, (s. 235-260)
Omholt 2016a: «Knut Fingarsen Fosslia -sølvklare toner og falske penger», i A.S. Hole (red.) Folkemusikk – tidsskrift for folkemusikk og folkedans, nr. 1(s. 25-29)
Eriksson, K. og Omholt 2016: «Zornmerket, kappleik og kvalitet», i A.S. Hole (red.), Folkemusikk – tidsskrift for folkemusikk og folkedans, nr. 2 (s. 27-32)
Omholt 2015: «Mælefjøllvisa – toner i bevegelse. Om intonasjon i vokal folkemusikk» i Moen (red.): Musikk og tradisjon, Norsk Folkemusikklags skrift nr. 29, Novus forlag (29-58)
Aksdal/ Kolltveit / Moen / Omholt (red.) 2014: Hardingfeledekoren, Novus forlag
Omholt 2012: «48.600 måter å spille en slått på» i Kolltveit (red.): Musikk og tradisjon, Norsk Folkemusikklags skrift nr. 26, Novus forlag (68-92)
Omholt 2011: «Rytmen i kryllingspringar» i Kolltveit (red.): Musikk og tradisjon, Norsk Folkemusikklags skrift nr. 25, Novus forlag (47-65)
Omholt 2010: «How old is a tune?» i Ziegler, Susanne (red.): Historical Sources and Source Criticism, Skrifter nr. 29, Svensk Visarkiv, (s. 169-178)
Omholt 2009: Regional og typologisk variasjon i norsk slåttemusikk, Doktorgradsavhandling, Griegakademiet, UiB, publisert på Telemark Open Research Archive (TEORA), http://hdl.handle.net/2282/958
Omholt 2008: «På jakt etter folkemusikkskalaen – et overblikk», i Ressem (red.): Norsk folkemusikklags skrift nr. 22, Novus forlag ( s. 27-59)
Omholt 2007a: «Tradisjonsområder – konstruksjon eller realitet?», i Thedens (red.): Norsk Folkemusikklags skrift nr. 20 (s.1-19)
Omholt 2007b: «Om kadensformlene i springar og pols», i Ressem (red.): Norsk Folkemusikklags skrift nr. 21, Novus forlag (s.73-85)
Jordstøyl, Hommo, Omholt 2004 (red.): Jubileumsskrift for Vinje Spilemannslag og Spelemannslaget
Falkeriset
Omholt 2000: Form og struktur i norsk slåttemusikk – et analysearbeid med utgangspunkt i et materiale fra Krødsherad, Hovedfagsavhandling i etnomusikologi, Griegakademiet, Universitetet i Bergen