Tassy Ellen Thompson

Universitetslektor
Institutt for optometri, radiografi og lysdesign
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Campus Kongsberg
Hei! Jeg er en praktiserende og erfaren designer og prosjektleder for sosiale uterom og lekeområder som spesialiserer seg på proøkologisk by- og tettstedsutvikling. Jeg er også forsker (ph.d. kandidat 2025) og deltids universitetslærer med spesialkompetanse innen: pro-økologisk urban design, universell utforming, risiko- og nyttevurderinger, europeiske (NS EN1176), nasjonal (TEK17) og kommune reglene til lekeplass planlegging, saksbehandling søknader, samfunnsdeltakelse i byutvikling, design, innovasjon, lek og lekfullhet, kreativitet, visuell kunst, kultur og bærekraft. Jeg er hoveddesigner for over 45 bygde offentlige landskap på landsbygda, i byer og forsteder i Storbritannia, Norge og Nord-Irland for private, statlige, kommunale og kommersielle kunder, inkludert høyprofilerte destinasjonssteder. Jeg har 30 års erfaring med å undervise (Universiteter, EVU og skoler) i design, kreativitet, innovasjon og entreprenørskap fra et praktisk perspektiv, der jeg involverer studentene i virkelige prosjekter, «learning by doing» og bruker dynamiske, systematiske og strategiske design-, analyse- og forbedringsprosesser og -metoder. Veiledning/undervisning på Master, Bachelor og Årstudium nivå internasjonalt.

Ansvarsområder

Forskning: Jeg forsker bærekraftig urban design og planlegging, lek og kreativitet, samfunn, geospatial metodikk, okøsystemer, posthumanistisk design og radikal arkitektekonisk praksis. PhD research project: "Survey by Play. Pro-ecological understandings of outdoor landscapes". Involvert i lokal og internasjonal praksis basert forskning og formidling i lek, urban design, barnas rettigheter og arkitektonisk arbeid:

- Redaksjonsrådet for Play Rights Magazine, International Play Association.

- Medredaktør for en spesialutgave av Child, Youth Environments Journal (kommende 2025)

- Radical Practices for Sustainability Architecture Community (Internasjonal)

- Light [  ] Matters forskningsgruppe (USN). Med-organiser av 10th International Light Symposium 2024


Undervisning:

Min undervisning er tverrfaglig gjennom design konsepter og metoder, design forskning, design drevet innovasjon, urban design, arkitektonisk og landskap design, håndverk og design, installasjon kunst, skulptur, lysdesign, arkitektur, tre og metal og estetiske prosesser med emne ansvarlig, veileder og sensor erfaren.
 

Kompetanse

Erfaring fra kommersiell designpraksis i 25 år.

Design og ledelse av utdanningsprosjekter for nasjonal programmer, lokalsamfunn og universiteter i 30 år.

Tverrfaglige prosjekter for ungdom (miljø, livsferdigheter, byutvikling, rådgivning).
Prisbelønt lekeplassdesigner (for kommunale og kommersielle kunder)
Mastergrad i kunst og design (utendørs installasjoner og performance kunst) (OSU, USA).
Bachelor i kunst (skulptur og miljøkunst) (First Class Hons. Glasgow School of Art, University of Glasgow). Mottaker av Newbery-medaljen.
Medlem av det rådgivende panelet for akademikere og praktikere og fagfellevurderer for International Play Association Triennial 2023.  
Medlem av fagfellepanelet for Design Research Council (Bilboa 2022).
Medredaktør av spesialtidsskriftet Children Youth Environment (kommende 2025).

Foreleser, kursleder, veileder. Diverse (1997 - 2022) Ohio State University, Glasgow School of Art, University of Strathclyde Summer Academy, Leith School of Art, Universitetet i Sørøst-Norge.

Mentor/veileder. Designskolen Kolding Designing for Play, Masters Design Camp.

Workshopkoordinator og kursholder/Makerspace-koordinator - The Lighthouse Scotland's Centre for Architecture and Design 2004-2008.