Eton leder HSN-studentene

Eton Williams, studentleder FOTO

- Jeg har masse å lære av de andre tillitsvalgte, sier Eton Williams som er HSNS nye studentleder

Denne saken er opprinnelig publisert på Studentdemokratiets hjemmeside, og har blitt bearbeidet for usn.no

Gjort mye forskjellig

Eton skal dette studieåret arbeide for 18.000 studenter fordelt på 8 campuser i Sørøst-Norge. Hvem hadde trodd det da han jobbet for Røde Kors i hjemlandet Jamaica?

- Jeg dro første gang til Norge i 2002. Da jobbet jeg som ungdomsdelegat med seksualtitet og helse for Røde Kors i Hordaland. Siden dro jeg til Universitetet i Oslo for å studere, forteller Eton.

Han har tatt en bachelor i elektro (ingeniør) ved campus Kongsberg, og har ved siden av studiene vært en svært aktiv studentpolitiker.

- Jeg har blant annet vært president for de internasjonale studentene i Norge, internasjonalt ansvarlig i Studentparlamentet i Buskerud og Vestfold og internasjonalt ansvarlig i Studentdemokratiet i Sørøst-Norge.  Erfaringene med å støtte og lede medarbeidere fra tidligere verv, og arbeidet med studentpolitiske saker på nasjonalt nivå tar jeg med meg inn i vervet som studentleder ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Et åpent sinn

Eton er onkel til Suri på 1 år. I tillegg til et stort engasjment for studentpolitikk, er han interessert i eldre afrikansk historie, ernæring, løping, healing, permakultur og biografier.

- Jeg er åpen for nye ting og ønsker å forstå nye perspektiver. Noen ganger kan det påvirke og endre mitt eget livssyn, forteller han.

De tillitsvalgte er grunnfjellet

Eton sier han engasjerer seg både i menneskene rundt seg og i sakene han jobber med. Som leder er han også opptatt av "wash the floor, clean the toilet".

- Jeg gleder meg til å jobbe med resten av gjengen i arbeidsutvalget. De tillitsvalgte er talentfulle folk med masse erfaringer som jeg gjerne vil lære av, sier Eton.

Han er særlig opptatt av de klassetillitsvalgte.

- De klassetillitsvalgte er grunnfjellet i Studentdemokratiet. Jeg savner imidlertid bedre rutiner for valg av klassetillitsvalgte i samarbeid med HSN. Jeg ønsker at Studentdemokratiet skal jobbe med et fokus fem år frem i tid. Jeg vil jo ikke være studentleder for alltid, og mener det er viktig å skape gode idéer som fortsatt kan leve godt i fremtiden.

Opptatt av kommunikasjon

Eton Williams er opptatt av deling av alt det bra som allerede skjer i Studentdemokratiet og studentbeveglesen i Norge.

- Vi skal fortsette å feire og deler saker som er vunnet. Det er også viktig med en god kommunikasjonsstrategi; Studentdemokratiet må være kjent blant, og tilgjengelig for alle studenter ved HSN sier han.

Eton mener det aller beste ved å være studentpolitiker er å kunne være en del av en gruppe som har utviklet mennesker fra å være frivillige til å bli ledere.

10 korte

1) Sjokade eller nugatti?
Nugatti er yummi

2) Musikk du hører på nå?
Anything funky. James Brown, Miles Davis, Bach.

3) Beste sparetips til studenter?
E-book version of pensum.

4) Beste app?
Facebook messenger is the new email.

5) Beste reisetips?

Montego Bay, Jamaica! Hehe. Eller Karnak Temple i Luxor, Egypt. 4000 years old, yet the incriptions look like they were made with lasers.

6) Hvem ville du invitert til et glass vin/ øl?
Arbeidsutvalget + Parlamentforsamlingen, rector Petter Aasen og Johnny Thorsen (Infrastruktkur-direktør på HSN).

7) Beste vits?
The ones that come spontaneously.

8) Hva er din beste og værste egenskap?
Best-leading from the heart, lifting people up, worst-unnecessary micro managing.

9) Favoritt-matrett?
A well put together salad-sun dried tomatoes, olives, olive oil, sliced cucumber, lettuce, avocado, celery, diced onions, ginger and broccoli.

10) Hvem ville du vært for én dag?
An earlier version of myself - to correct the mistakes I've made.