Tekst og foto: Ragne B. Hvidsten
Han er en av 60 studenter som har møtt opp på campus Notodden for å forbedre matematikkunnskapen i løpet av sommeren. Undervisningen de tre første dagene er en blanding av informasjon, opplæring i dataverktøy og matematikkundervisning. Prosentregning står på timeplanen første dagen etter lunsj.
Trygt yrke med jobbmuligheter
- Vi som er her nå har tre ting til felles. Vi ønsker å undervise og har søkt lærer eller lektorutdanning til høsten, men vi har ikke fire i matematikk fra videregående, forteller Kristine Holand fra Larvik.
Hun har søkt grunnskolelærer 1-7 på campus Vestfold. Det samme har Pauline Lundekvam fra Stokke.
- Jeg ser på læreryrket som en trygt yrke. Det vil alltid være behov for lærere. Du er garantert arbeid og du kan jobbe overalt, sier Lundekvam som er født inn i en lærerfamilie.
De ser for seg lange sommerferier i framtiden, men i år er sol og strandliv byttet ut med formler og grafer.
Jobb sammen i grupper
- Vi gjennomgår to års pensum på fire uker. Det er et intensivt løp og krever stor innsats. Jeg anbefaler studentene å se på dette som en fulltidsjobb, forteller høgskolelektor Bjørn Lauritzen.
Arbeid i grupper, jevn jobbing og deltakelse i undervisningen og veiledning øker sjansene for å lykkes, mener han og henspiller på at sommerkurset avsluttes med eksamen i august. Bestått eksamen betyr at studentene tilfredsstiller karakterkravet. Det var i fjor regjeringen innførte et krav om karakteren fire for å starte på lærer- og lektorutdanningen.
- Vi har en tett oppfølging av studentene hele sommeren og tilbyr to dager undervisning og to dager veiledning hver uke. Studentene kan veksle mellom å være fysisk tilstede på tre av våre campuser eller følge undervisningen hjemmefra, forteller han.