Studiebarometeret får betydning for studiehverdagen din

Sabine Glanville og Simon Fritzman Laamari
Vi svarte på Studiebarometeret i fjor og oppfordrer medstudenter til å gjøre det samme i år. Det sier Sabine Glanville og Simon Fritzman Laamari.

Alle 2. og 5. årsstudenter får nå en epost med lenke til undersøkelsen Studiebarometeret. Vi bruker resultatene til å øke utdanningskvaliteten.

Studiebarometerundersøkelsen er en landsomfattende undersøkelse som gjennomføres av NOKUT hvert år, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Her kartlegges hvor fornøyde studentene er med alt fra forlesingslokaler til læringsmiljø, kontakt med arbeidsliv, praksis og studentmiljø.

Sjekk gjerne spamfilter eller søppelpost om du er 2. eller 5. årsstudent og ikke har fått epost fra NOKUT med lenke til spørreundersøkelsen på epost i dag.

Svarfrist 21. november

Øker studiekvaliteten

Steffen Fagernes Johannessen er studieprogramkoordinator for bachelor i kulturledelse. Han forteller at de bruker resutatene fra studiebarometeret aktivt for å forbedre studiet:

– Studiebarometeret er en av de viktigste kildene til arbeid med kvalitetsutvikling i studiet. Resultatene herfra ligger til grunn for de vurderinger som programutvalget for studiet gjør og er slik styrende for hvilken retning studieprogrammet tar fremover.

Steffen forteller at de på kulturstudiet følger godt med på for eksempel hva studentene våre svarer på spørsmål om arbeidsrelevans. Vi har jobbet mye med at studiet skal gi kunnskap som er relevant for det arbeidslivet studentene våre skal ut i og da er det fint å kunne sjekke ut hvorvidt studentene opplever at det praksisnære tilbudet matcher deres forventninger med det arbeidslivet de skal ut i.

Handler om studiehverdagen vår

Sabine Glanville og Simon Fritzman Laamari gikk begge 2. året på kulturledelse i fjor og er glade for at foreleserne bruker svarene i Studiebarometeret til å øke studiekvaliteten:

– Det handler om studiehverdagen vår. Å vite at resultatene av undersøkelsen blir brukt til å øke studiekvaliteteten gir ekstra motivasjon til å svare.

Begge svarte på studiebarometeret og de oppfordrer studentene som får undersøkelsen til å gjøre det samme. Simon var tillitsvalgt i fjor og minnet studentene om det i sosiale-medie-gruppa som klassen har.

Han fortalte at flere ikke synes det er så enkelt å si hva de mener når tillitsvalgte gjennomfører emnevaluering:

– Det er kanskje litt enklere å gjøre det helt anonymt, og via en slik tallskala som Studiebarometeret bruker.

Oppfordring fra rektor

Rektor Petter Aasen vil sterkt oppfordre studentene til å svare på spørsmålene i studiebarometeret:

– NOKUTS studiebarometer gir oss mange viktige innspill til studiekvalitetsarbeidet ved universitetet. Vi er svært opptatt av at studentene våre er fornøyde. Tilbakemeldingene fra studentene om hvor vi lykkes og hvor vi må gjøre en ekstra innsats i forhold til deres forventninger og erfaringer, er derfor avgjørende for vårt arbeid på dette området.

Premier

Alle som svarer på undersøkelsen er med i trekningen av 30 gavekort på opptil 5000 kroner fra NOKUT.

Studiebarometeret har vært gjennomført årlig fra 2015. Er du nysgjerrig på hva studenter har ment om sine studieprogram? På studiebarometeret.no kan du lese resultater fra tidligere undersøkelser og gjøre sammenligninger. Dine meninger i årets studiebarometer blir en del av årets resultater.

Svarfrist er 21. november

Studiebarometeret

Hvorfor bør du svare:

• Gir studenter mulighet til å påvirke eget studieprogram.
  • Studentene er en viktig stemme i arbeidet med å forbedre studiekvaliteten.
  • Gir informasjon til universiteter og høyskoler om studiekvaliteten, slik at de kan forbedre seg.
  • Gir samfunnet kunnskap om tilstanden i utdanningen.

Mer om undersøkelsen:

• Studiebarometeret er den eneste nasjonale undersøkelsen som spør studentene om de er fornøyde med eget studieprogram. Undersøkelsen sendes hvert år ut til 2. og 5.årsstudenter på ca. 1800 studieprogram.
  • En personlig lenke til undersøkelsen sendes til studentene 21. oktober.
  • Resultatene publiseres på studiebarometeret.no. Her kan du sammenligne studieprogrammer over hele landet.
  • All informasjon vil bli behandlet konfidensielt, og det skal ikke offentliggjøres data som gjør det mulig å identifisere den som svarer.