Spørsmål og svar
Hvor finner jeg gjeldende rutiner og arbeidsbeskrivelser knyttet til kvalitetsarbeid?
Styre, råd, utvalg og sentrale roller i kvalitetsarbeidet
Tabellen viser en overordnet beskrivelse av roller og ansvar i kvalitetsarbeidet. Konkrete oppgaver og aktiviteter er beskrevet i rutiner og arbeidsbeskrivelser utover dette. Den enkelte ansatte har ansvar for å delta aktivt i kvalitetsarbeidet og bidra til kvalitetskultur i egen enhet.
Roller |
Ansvar |
||
---|---|---|---|
Universitetsstyret |
Har overordnet ansvar for at USN har et tilfredsstillende kvalitetssystem for utdanning |
||
Rektor
|
Har overordnet ansvar for kvalitetssystemet Gir overordnete føringer for arbeidet med porteføljeutvikling og utdanningskvalitet |
||
Dekan
|
Har overordnet ansvar for at kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av fakultetets studieprogram gjennomføres i henhold til kravene. Programutvikling og utvikling av programportefølje er et særskilt område. |
||
Viserektor/avdelingsdirektør |
Har ansvar for utvikling og kvalitetssikring av de studieadministrative tjenestene innenfor sin avdeling Administrativ leder er ansvarlig for at det utarbeides årlig rapport om kvalitetsarbeidet i avdelingen.
|
||
Fakultetsdirektør |
Har ansvar for det administrative kvalitetsarbeidet på fakultetet. har ansvar for kvalitetssikring og utvikling av studieadministrative tjenester på fakultet, herunder for å påse at fakultetet har den nødvendige kompetanse for å gi støtte til faglige ledere |
||
Instituttleder |
Skal påse at kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av instituttets studieprogram og emner gjennomføres i henhold til kravene. |
||
Programkoordinator
|
Skal lede programutvalget og rapportere til ansvarlig linjeleder. Har ansvar for å kvalitetssikre at læringsmiljø og faglig- og pedagogisk kvalitet i studieprogrammet er i henhold til kravene. Har ansvar for at lærings- og vurderingsformer bidrar til studentene oppnår læringsutbyttet. |
||
Emneansvarlig |
Har ansvar for planlegging, koordinering, gjennomføring og utvikling av emnet, slik at læringsaktiviteter og vurderingsformer bidrar til at studentene oppnår læringsutbyttet for emnet. Gjennom programutvalget blir emnene representert i kvalitetsarbeidet i studieprogrammet. |
||
Underviser/fagperson |
Skal utvikle og gjennomføre undervisnings- og læringsaktiviteter som bidrar til at studenten oppnår læringsutbyttet. |
||
Studieadministrasjon |
USN skal ha en studieadministrasjon på alle nivå i organisasjonen, som bidrar inn i det løpende kvalitetsarbeidet med rådgivning, opplæring, kvalitetssikring og videreutvikling av kvalitetsarbeidet. Studieadministrasjonen skal videre fasilitere evaluering av kvalitetssystemet ved inngangen til hver styreperiode. |
||
Studentdemokratiet
|
Skal representere studentenes syn i råd og utvalg i arbeidet med studiekvalitet ved institusjonen. |
||
Studentene
|
Den enkelte student forventes å delta aktivt i evaluering av sine emner og studieprogram gjennom spørreundersøkelser, møter m.m. Med dette kvalitetsarbeidet gir studenten løpende tilbakemeldinger til underviser, emneansvarlig, programkoordinator og programutvalg. Gjennom studentdemokratiet blir studentene representert i kvalitetsarbeidet på alle nivå. I det studienære kvalitetsarbeidet har hvert studieprogram et programutvalg hvor studentene er representert. |
||
Ph.d. kandidat
|
Den enkelte kandidat forventes å delta aktivt i evaluering av sine emner og phd. program gjennom spørreundersøkelser, møter m.m. Med dette kvalitetsarbeidet gir kandidaten løpende tilbakemeldinger til underviser, emneansvarlig, programkoordinator og programutvalg. I det studienære kvalitetsarbeidet har hvert phd. program et programutvalg hvor kandidatene er representert. |
||
Utvalg med særskilt ansvar i kvalitetsarbeidet |
|||
Utvalg for utdanningskvalitet (UFU) |
Et strategisk, samordnende og rådgivende organ for ledelsen i saker som gjelder fagprofil, studieportefølje og kvalitet i utdanningene Rådgivende organ for rektor på utdanningskvalitetsområdet. Godkjenne studie- og emneplaner fra og med 60 studiepoeng. Gi faglig anbefaling om akkrediteringssøknader og om etablering og nedlegging av studier. Bidra til tilsyn med kvalitet i eksisterende studier, herunder fatte vedtak om periodiske programevalueringer av studietilbudene, vurdere behov for spesiell oppfølging av studiekvalitet på grunnlag av emne- og programevalueringer m.m. |
||
Læringsmiljøutvalget (LMU) |
Lovpålagt rådgivende organ, som rapporterer direkte til styret. LMU skal bidra til at læringsmiljøet på institusjonen, herunder det fysiske og psykiske arbeidsmiljø, er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd |
||
Forskningsutvalget
|
Rådgivende organ for rektor på studiekvalitetsområdet, herunder ph.d.-utdanningen. Har delegert myndighet fra styret, og kan fatte beslutninger som blant annet innebærer samordning på tvers av USNs ph.d.-utdanninger. |
||
Kvalitetsråd |
Rådgivende organ på fakultetet som skal gi dekan råd om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av porteføljen og utdanningskvaliteten på fakultetets studier. Gjennom ulike evalueringer og rapporter på studieprogramnivå, innhente informasjon om kvaliteten i fakultetets studietilbud; gjennomgå kvaliteten i studietilbudene og foreslå utviklingstiltak som speiler USNs strategiske mål. |
||
Programutvalg
|
Rådgivende for dekan i arbeidet med utvikling av kvaliteten i studieprogram. Skal gjennom det løpende kvalitetsarbeidet gitt i USNs kvalitetssystem foreta evalueringer, vurdere alle elementer som påvirker studiekvalitet, rapportere om studiekvalitet og gi råd om videre tiltak for kvalitetsutvikling for å sikre at studieprogrammet holder høy kvalitet |
Hva er USNs delegasjonsmatrise?
Styrets delegasjoner av myndighet og fullmakt for akkreditering, endring, revisjon og nedlegging av studietilbud er gjengitt i to tabeller (delegasjonsmatrise) som
- Viser ramme og prosessbeskrivelse om akkreditering og etablering av nye studietilbud
- Viser ramme for prosessbeskrivelse om endring av eksisterende studietilbud
Rutinene i kvalitetssystemet som omhandler akkreditering, endring og nedlegging tar utgangspunkt i delegasjonsmatrisen.