Regler for avhending av IT-utstyr ved fratredelse fra stilling, og om pensjonisters rett til fortsatte IT-tjenester.

Universitetet i Sørøst-Norge praktiserer følgende regler dersom en ansatt ønsker å overta brukt pc, mobiltelefon, nettbrett eller lignende ved fratredelse. Fratredelse som pensjonist gir mulighet til også å beholde noen IT-tjenester.

Ansatte som slutter kan kjøpe ut IT-utstyret etter regler nedenfor:

Avhending av teknisk utstyr avklares med nærmeste leder som sørger for:
1.    Informere Økonomiseksjonen om betaling av utstyret.
2.    IT-seksjon:  Alt av lisensiert programvare fjernes fra pc, for eksempel Windows, Office, osv.
a.    Utstyret fjernes fra Inventarregister
b.    Det gis ingen support på avhendet utstyr

Universitets lisensierte programvarer

Universitetes programvare er underlagt avtaler om bruk for personer tilknyttet Universitetet. Når en stilling fratredes opphører også rett til bruk av programvare. Windows, Office og andre programmer fjernes fra maskinen før utlevering, dvs maskinen leveres uten operativsystem og annen programvare.

Det anbefales ikke at man overtar jobb-pc under disse vilkårene, en ny pc med garanti vil være mer gunstig.

Avhending av datautstyr og mobiltelefon brukt i arbeidsforhold

Fordel ved erverv av datautstyr og mobiltelefon brukt i arbeidet, settes til differansen mellom markedsverdi og det vederlag den ansatte har betalt for datautstyret/mobiltelefonen. Kan ikke annen verdi spesifikt påvises, legges følgende markedsverdi til grunn:

Utstyr som er mindre enn 1 år gammelt:    80 prosent av opprinnelig kostpris
Utstyr som er mellom 1 og 2 år gammelt:    50 prosent av opprinnelig kostpris
Utstyr som er mellom 2 og 3 år gammelt:    20 prosent av opprinnelig kostpris
Utstyr som er 3 år eller eldre:    kr 500 (inklusive merverdiavgift)
Med opprinnelig kostpris menes arbeidsgivers faktiske anskaffelseskostnader inklusive merverdiavgift og fratrukket eventuelle rabatter.

All overdragelse av utstyr i denne sammenheng skal loggføres og arkiveres.

Mobilnummer og abonnement

Dersom man ønsker å beholde det gamle mobilnummeret, gjøres det ved å overføre (portere) jobbnummeret til et privat abonnement. Porteringsdokumentet skal fylles ut og sendes ved fratredelse, i motsatt fall vil universitetet si opp abonnementet og nummeret går tapt.

Tilgang til IT-tjenester som pensjonist

Når fagperson blir satt til SLUTT i FS, så vil IT-brukerkontoen bli sperret etter 30 dager og slettet etter 120 dager.  Du får en automatisk e-post som informerer om dette dagen etter SLUTT i FS.
USN har en egen ordning for emeritus-/emerita-avtale.  Du kan lese om denne her.

Du finner informasjon om hva du må huske på før du avslutter arbeidsforholdet ditt ved USN her.