Bruk av iPads i klassesett og mobilt arbeidsrom

Mobilt arbeidsrom er en samling av mobile enheter knyttet opp mot USNs tjeneste for nedlasting av Applikasjoner og oppsett av policy. Enhetene kan være private eller i klassesett med begrensninger.

Airwatch er et EMM (Enterprise Mobile Management) system som gir oss mulighet til å sentralt administrere først og fremst iOS enheter. Vi leier selve tjenesten fra Usit.

Klassesett

Alle enheter i klassesett må være kjøp inn gjennom en DEP-sertifisert leverandør slik at enhetene kommer automatisk inn i AirWatch systemet.  (DEP Device Enrollment Program).  Dvs IT-seksjonen kjøper inn og alle USN enheter som legges inn administreres  av IT-seksjon.

Forutsetninger for bruk:

• Enheter administrert i grupper i klassesett. Dvs inneholder ikke personlige enheter.
    • Ingen personlige oppsett eller tilknytning til enheten
    • AppStore tilknyttet personlig ID og nedlastning er fjernet
    • Mulighet for personlige oppsett er fjernet
    • Egen programvarekatalog for USN på mobil og nettbrett
    • Oppgradering av operativsystem IOS gjøres manuelt. Innstillinger - Generelt - Oppdatering

Bestilling av Apps til iPads i klassesett
    • Før bestilling av Apps i PureService anbefales det å sjekke detaljer om programmet i AppStore.
    • Apper som skal være tilgjengelige bestilles via PureService og IT tilgjengeliggjør de gjennom USN programvarekatalog på enheten (Velg ikon: USN Mobil Apps).

Private enheter BYOD (Bring Your Own Device)

• Kan omfatte ansattes USN enheter og private enheter
    • Ingen USN administrasjon av selve enheten.
    • Egen programvarekatalog for USN på mobil og nettbrett
    • Oppsett for tilgang til USN Mobil Apps

Slik fungerer det

Enheter i klassesett fjernstyres via AirWatch og det er mulighet til å sende ut apper direkte til grupper av enheter, se status for oppdateringer og tilstand, automatisk konfigurering, mulighet fir å fjernslette/endre, osv.
Enheten kan aldri meldes ut fra systemet av en bruker, men kan slettes av IT når det ikke lenger er ønskelig at USN har eierskap.

BYOD enheter administrers ikke av AirWatch, det er kun USN Mobil App katalogen som er tilgjengelig.

Programvare fra USN Mobil App

En egen programvare-app på enheten gir brukere tilgang til Apper som kan lastes ned. Katalogen heter: USN Mobil Apps.