10 studenter fikk stipend fra Senter for bærekraftig omstilling

Martha Aagre Pettersvold
STIPENDMOTTAKER: Martha Aagre Pettersvold er glad for å være en av de ti studentene som fikk stipend fra Senter for bærekraftig omstilling i vår.

For tredje gang har USN delt ut stipend til masterstudenter som skriver oppgave om bærekraft.

Senter for bærekraftig omstilling mottok 21 søknader til årets søknadsfrist 1. mars. Senteret har nå gått gjennom alle søknadene.

Martha Aagre Pettersvold var en av de heldige. Hun fikk 15 000,- til masteroppgaven "Litteratur som terapi – hvilket potensial har litteratur til å forandre liv? – En fenomenologisk-hermeneutisk undersøkelse"

– Jeg er veldig takknemlig for tildelingen fra USNs Senter for Bærekraftig omstilling. Bærekraft handler om mer enn klima, miljøkatastrofer og bremse de massive mengdene av menneskeskapte miljøforandringer. Jeg retter oppmerksomheten mot sosial bærekraft i min masteropgave og ser på tilgangen til et sosialt og inkluderende samfunn, som skaper rom for gode og oppbyggende felleskap. Ikke minst handler det om å skape forutsetninger for god livskvalitet, og til å iverksette helsefremmende tiltak.

Ni andre  masterstudenter fikk også stipend i vårens tildeling:

• Astrid Klotz og Farhad Ahmadhadi fikk 3000,- hver til arbeid med masteroppgaven "Norwegian Higher Education (HE) Teacher’s Perspectives towards Digital Teaching after the Covid-19 Pandemic"
  • Ma Christina Cruz de Jesus fikk 10 000,- til masteroppgaven "Hvordan påvirker Åpenhetsloven bedrifter innen lovens virkeområde, og hvordan bedriftene oppfyller kravene i loven?"
  • Cecilie Lid Hole fikk 10 000,- til masteroppgaven "(H) a v - f a l l. En a-r-t-ografisk undersøkelse om øko-relasjonaliteter og samskaping mellom menneske og natur gjennom skulpturelle utrykk og assemblager av avfallsbein.
  • Cathrine Yksnøy fikk 10 000,- til masteroppgaven "Be(come)ing aware: An artographic walking with a colour herbarium"
  • Sine Frødin fikk 10 000,- til masteroppgave med foreløpig tittel "Pedagogisk arbeid med verdiene respekt for menneskeverd og tilgivelse: om å styrke sosiale bånd i et mangfoldig samfunn"
  • Arnaf Aziz Torongo fikk 10 000,- til masteroppgaven "Blockchain-based Decentralized Identity Management for Healthcare Systems"
  • Annelies Martine van der Eems og Nina Hagerup fikk 15 000,- til masteroppgaven "Hvordan utvikles et entreprenørielt mindset seg over tid? En studie av etablererkurs for potensielle gründere."
  • Rashid Ahmed Rifat fikk 15 000,- til masteroppgaven "Surface mount device Supercapacitor of high-energy and high-power density".

LES MER: Masterstipend i bærekraft

Masterstipend

Hvert semester deler Senter for bærekraftig omstilling ut stipender til studenter som skriver masteroppgaver som har relevans for et eller flere av FNs bærekraftsmål.

Prosjektet som er tverrfaglig eller på annen måte bidrar til samhandling mellom aktører med ulike ståsteder vil det bli prioritert.

Du kan søke om midlene til reiseutgifter, datainnsamling, utstyr, bøker eller kurs og konferanser.