– Rett start og på rett vei

Inngangspartier, logoer og skilt fra bedrifter i Danmark
Kollasj av bilder fra studietur

– USN har gjort et riktig grep ved å forankre jobben med bærekraft strategisk på et institusjonelt nivå. Dette viser hvor organisasjonen vil.

Dette hørte vi igjen og igjen i møter med universiteter, NGO’er og kommunale aktører på vår studietur i Københavnområdet tidligere i høst.

Med støtte fra Erasmus+ har Senter for bærekraftig omstilling i høst vært på studietur i Københavnområdet og fått mye spennende sparring.

Vi besøkte fem ulike avdelinger/sentere på tre ulike universiteter (Københavns Universitet, Roskilde Universitet og Copenhagen Business School), en NGO Gate21, som jobber med å lage koblinger mellom offentlig forvaltning, næringsliv og forskere, og en avdeling i Københavns kommune, som lager formidling om energi og vann.

Et eksempel er Gate21 som jobber med en trippel-helix model der de tar utgangspunkt i en offentlig etterspørsel, en konkret problemstilling, som en aktør ønsker en løsning på. Deretter samler de forskere med folk fra næringsliv for å finne løsning og skape reel omstilling. En arbeidsmåte, som ikke ligger så langt fra USN´s strategi om regional forankring og arbeidslivsintegrering, og som universitetene vi besøkte syns var veldig interessant. Et annet eksempel er Roskilde Universitet, som siden starten i 1972 har hatt tverrfaglighet og prosjektarbeid som fundament for alle utdanninger, og som nettopp har omformet alle sine mastergradsstudier slik at de tar utgangspunkt i samfunnsmessige problemstillinger.

Selv om flere av de vi møtte har holdt på med bærekraft flere år, så opplever de, at momentum lenge ikke har vært så stort, det har ikke vært støtte i egen organisasjon eller i samfunnet generelt. Men dette er i ferd med å snu, og her har USN og SBO har en reel mulighet for å være med helt fremme ved å bruke det økte samfunnsmessige fokus til å fortsette med å sette bærekraft på agendaen, skape rom for å møtes på tvers og å skape og støtte opp om lokale, regionale og internasjonale nettverk.

Fagmiljøer vi besøkte på studietur

• Roskilde Universitet (RUC), Institut for mennesker og teknologi.
  • Centre for Sustainable Futures, Københavns Universitet (KU)
  • Green Solutions Centre, Københavns Universitet (KU)
  • Gate21
  • Copenhagen Business School (CBS)