– Vi skaper noe nytt og unikt

På fagsamlingen fikk vi høre innlegg med stor variasjon på relevant tematikk.
På fagsamlingen fikk vi høre innlegg med stor variasjon på relevant tematikk, blant annet fra f.v. Annette Bischoff fra USN, Kristina Hesjedal Schnell fra SEMCON, Tonny Stenheim fra USN, Tina Wågønes fra Norsk senter for sirkulærøkonomi, Kjell Magne Baksaas fra USN, Linn Johnsen fra Klima- og energinettverket.

Barnehagebarns planlegging av en bærekraftig by, hvordan veilys forurenser og hvorfor Odd har blitt Norges mest bærekraftige fotballklubb. Tematikkene var mange og varierte når Senter for bærekraftig omstilling på USN inviterte til fagsamling.

- Vi jobber med bærekraft gjennom tverrfaglighet på tvers av fagområder, organisatorisk tilhørighet og bransjer. Når folk med ulik kompetanse og innfallsvinkel møtes og jobber sammen oppstår det noe nytt og unikt i mellomrommene mellom tradisjonelle skillelinjer, sier Annette Bischoff, leder for Senter for bærekraftig omstilling.

I tillegg til eksterne samarbeidspartnere, var USNs fire fakulteter, åtte campus og rundt 25 institutter og avdelinger representert på høstens fagsamling.

- Dette viser at vi treffer både overfor de som ønsker å komme i gang og de som allerede har jobbet med bærekraftproblematikken i forskning, undervisning og formidling, sier hun.
- I tillegg er det inspirerende å høre hvordan samarbeidspartnere jobber og løser bærekraftsutfordringene.

Odd fotball har gjort mye rundt energi- og sosial bærekraft og er ifølge daglig leder Einar Håndlykken Norges mest bærekraftige fotballklubb. Kristina Hesjedal Schnell fra SEMCON fortalte hvordan de har bidratt Sporveien med å jobbe med bærekraftig vedlikehold av deres 1386 girkasser. Noe som både har gitt økonomisk og grønn gevinst. Tina Wågønes fra Norsk senter for sirkulærøkonomi ga økt innsikt i hvordan og hvorfor vi må gå fra lineær bruk-og-kast-økonomi til Sirkulærøkonomi og hvordan vi kan få en mer bærekraftig forvaltning av ressursene våre.

Senter for bærekraftig omstilling planlegger en ny fagsamling våren 2023.

Åtte nye bærekraftprosjekter

Gjennom et bevisst arbeid «buttom-up» og med fagsamlingene som hovedarena er det etablert åtte nye prosjekter:

•    Lysforurensning
Ser på veglysets forurensning av omgivelsene.

•    Industrielt husdyrhold og bærekraft
Kan industrielt husdyrhold gjøres mer bærekraftig?

•    Utdanning - drøfting og implementering
Erfaringsutvikling og refleksjon rundt implementering av bærekraft i egen undervisning.

•    Forskning og innovasjon
En åpen gruppe hvor deltakerne drøfter ideer til forskning- og innovasjonsprosjekter

•    Industrihamp
Prosjekt som ser på muligheten for å ta i bruk industrihamp i Norge.

•    Resilient Landscapes
Menneskelig påvirkning på landskaper og økosystemer

•    Rethinking universities
Tenker nytt rundt universitets rolle, kunnskapsproduksjon og mangfold i sektoren, m.m