• NO
  • EN
  • Bibliotek
  • For studenter og ansatte
Meny
  • NO
  • EN
Intranett
Vis studievalg Skjul studievalg
  • Studier
    • Finn studier
    • Videreutdanning
      • Barnehage og skole
      • Helse- og sosialfag
      • Idrett og friluftsliv
      • Jus og samfunnsfag
      • Lederutdanning og økonomifag
      • Maritime kurs
      • Optometri
      • Teknologiske fag
    • Søknad og opptak
      • Slik søker du
        • Bachelor, årsstudier og femårige mastere
        • Masterprogrammer og videreutdanninger
        • Ingeniørfag, forkurs og tresemesterordning
        • Marinteknisk drift
        • Kurs og videreutdanning
        • Søknad om overgang
      • Søknadsfrister
      • Opptakskrav og poengberegning
        • Poengberegning i lokalt opptak
        • Studier med minstekrav/fagkrav for realkompetanse og dispensasjon
        • Realkompetanse til grunnstudier
        • Dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse
        • PPU opptakskrav
      • Svar på søknad og veien videre
        • Betinget tilbud i lokalt opptak
        • Dokumentasjonskontroll
        • Reservert studieplass
        • Venteliste
        • Resultat og publisering av opptak
      • Opptaksregler
        • Krav til medisinsk testing
        • Krav om politiattest
        • Sensitive personopplysninger
        • Lover og forskrifter
        • Begrunnelse og klage
        • Språkkrav
      • Ofte stilte spørsmål
    • Studie- og emneplaner
    • Utveksling til utlandet
      • Les om studentenes opplevelser
      • Hvordan søke utveksling?
      • Kontakt oss om utveksling
      • Praktisk info om utveksling
        • Før utveksling
        • Under utveksling
        • Etter utveksling
      • Praksis i utlandet etter endt grad
      • Praksis i utlandet som en del av studiet
    • Nettstudier
      • Spørsmål og svar
    • Praksis
      • Praksis ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • Praksis ingeniørutdanning
        • Næringsbachelor
        • USN Industriakademi
      • Praksis ved USN Handelshøyskolen
      • USN Industrimaster
    • Y-veien
    • Tilrettelegging
      • Spørsmål og svar
    • Toppidrettsstudent
    • Studentinkubator
    • Studievalget
  • Studiestart
    • Dette må du gjøre som ny student
    • Timeplan
    • Opprett brukerkonto
    • Program for studiestart
      • Campus Bø
      • Campus Drammen
      • Campus Kongsberg
      • Campus Notodden
      • Campus Porsgrunn
      • Campus Rauland
      • Campus Ringerike
      • Campus Vestfold
    • Ofte stilte spørsmål
      • Studiestart
      • Opptak
      • Utveksling
      • Campus
      • Ord og uttrykk
      • Underveis i studiene
      • Sikkerhet og beredskap
      • Nettstudier
      • IT og support
      • Helse og velferd
      • Videreutdanning
      • Tilrettelegging
  • Forskning
    • Doktorgradsutdanning
      • Våre ph.d.-utdanninger
        • Anvendte mikro- og nanosystemer
        • Kulturstudier
        • Markedsføringsledelse
        • Nautiske operasjoner
        • Pedagogiske ressurser og læreprosesser
          • Søk om opptak
          • Våre stipendiater
          • Kurs og emner
          • Planlagte seminarer
        • Personorientert helsearbeid
        • Prosess-, energi- og automatiseringsteknikk
        • Økologi
        • Doctor philosophiae
      • Ph.d.-håndbok
        • Del A. Håndbok for kandidater og veiledere
        • Del B. Håndbok for administrering av ph.d.-utdanningen
        • Kvalitetsrutiner og skjema
      • Disputaser
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
      • Doktorkreering ved USN
    • Hva forsker vi på?
      • Barnehage, skole og høyere utdanning
        • Barnehageforskning, utvikling og innovasjon
        • Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Early childhood teacher education
        • Embodied making and learning
        • Estetiske læreprosesser
        • Flerspråklighet, læring og utvikling
        • Karriereforsk
        • Karriereveiledning
        • Klasseromforskning
        • Kompetanse for mangfold
        • Kvalitative metoder i profesjonell praksis
        • Ledelse, innovasjon og læring (LIL)
        • Learning and Teaching for Sustainability - LET'S
        • Læremiddelforskning
        • Lærerprofesjon, lærerutdanning og utdanningspolitikk
        • Læring, læringsdesign og digitale medier
          • LUDO
        • Læringsutbytte i politikk og praksis
        • Matematikkdidaktikk
          • Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts
        • Naturfagdidaktikk
        • Nettverk for interaksjonsanalyse
        • Nettverk for norskdidaktisk forskning
        • Oppvekst og utdanning
          • Kosthold og fysisk aktivitet
        • Publication Across Subjects in Education (PASIE)
        • RLE-didaktikk
        • Rom, materialitet og meningsskaping i barnehagen»
        • Samfunnsfagdidaktikk
          • BRIDGES
        • Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning
        • Tekst i kultur og utdanning
        • TRALAYA
        • Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE)
        • Utdanning for praksisfellesskap
        • Veiledning i profesjon og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Friluftsliv, idrett og kroppsøving
        • Friluftsliv, samfunn og bærekraft
        • Health & Exercise (HELP)
        • Idrettsfysiologisk testlaboratorium - campus Bø
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kultur- og idrettspolitikk
      • Helse og velferd
        • Eldreforsk
        • Helsefremmende arbeid i nærmiljø (HENÆR)
        • Klinisk kompetanse i sykepleieutdanning
        • Kvinne-, familie- og barns helse
        • Oppvekst og utdanning
        • Psykisk helse og rus
          • Publikasjoner
        • Senter for omsorgsforskning, sør
        • SESAM - Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon
        • Vitensenteret helse og teknologi
          • Forskning og innovasjon
          • Næringsutvikling, entreprenørskap og teknologi
          • Utdanning og tjenestedesign
          • Om Vitensenteret
        • Velferdstjenester til utsatte grupper
      • Humanistiske fag
        • Developing democracy
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Human Rights and Diversities
        • Jus
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kulturarv i bruk
        • Kultur- og idrettspolitikk
        • Læremiddelforskning
        • Politisk kultur
        • Sosialsemiotikk, SFL og multimodalitet
        • Tekstforskning og diskursanalyse
        • Tekst i kultur og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Maritim virksomhet
        • Maritime Logistics Research
        • Training and Assessment
        • I-Merse
        • MASDLI
      • Natur, helse og miljø
        • Climate change and alpine ecosystems
        • LEBE!
        • Vann
        • Health & Exercise
      • Naturvitenskap
        • Algebraisk geometri
        • Kvanteteknologi
      • Synsvitenskap
        • Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse
          • Bestill synsundersøkelser
          • Forskning
        • I-Merse
      • Teknologi
        • Advanced Cognitive systems and Data Science
        • Autonomi
        • BioMEMS
        • Cyber-Physical and Smart Systems
        • Energi og CO2-fangst
        • Entrepreneurship and Student Enterprises
        • Hydro Power, Transmission and Distribution
        • Innovasjonssenter – mikrosystemer, nanoteknologi og elektronikk
        • Kvanteteknologi
        • Materialer og Mikrointegrasjon
        • Micro- and Nanoelectromechanical Systems
          • MST-Lab
        • Prosessikkerhet, forbrenning og eksplosjoner
        • Sikre distribuerte systemer
        • SMART
        • Norwegian Industrial Systems Engineering Research Group
        • Telemark Modeling and Control Centre
        • Telemark Process Safety, Combustion and Explosion Laboratory
        • Ultralydlaboratoriet
      • Tradisjonskunst, kunstnerisk utviklingsarbeid og praktisk- estetiske fag
        • Embodied making and learning
        • Estetikk: teori, analyse praksis
        • Kunstnerisk utviklingsarbeid
        • Praksis, tradisjon og teknologi
      • Økonomi, ledelse og politikk
        • Business Management and Economics
        • Etikk og samfunn
        • Innovasjon og entreprenørskap
        • Management Information Systems
        • Marketing Management
        • Organisering og ledelse
          • Motivational processes in occupational health (MOTIVATION)
        • Politisk kultur
        • Sikkerhet, krisehåndtering og beredskapsledelse
          • Forskning
          • Hva kan vi tilby
        • Økonomisk organisering
    • Forskningsformidling
    • Publisere
    • Oppdragsforskning
    • Forskingsdagane
    • FoUI-eksperter
    • Prosjekter
      • EU-prosjekter
      • NFR-prosjekter
        • Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools (CLASS)
      • Andre prosjekter
        • Det er lærer du skal bli
          • Lærerens pedagogiske interaksjonskompetanse
          • Om prosjektet
          • Samarbeid og koherens i lærerutdanningene
          • Profesjonsverksted
        • Digitalt foreldreskap i Norge
        • EU-nettverk Sørøst-Norge
        • From double trouble to dual recovery
        • Kols-prosjektet
        • LUDO
        • Læremiddelforskning og læremiddeldidaktikk
          • Exploring Nordic Education
          • Praksisfortolkning av læremidler
        • Marginalisation and Co-created Education (MaCE)
    • Ekspertliste
    • Lørdagsuniversitetet
  • Om USN
    • Strategi og satsingsområder
    • Organisering
      • Organisasjonskart
      • Leiinga
      • Styret
        • Innkallinger
        • Møteplan
        • Møteprotokoller
      • Råd, utvalg og ombud
      • Fakultetene
        • Fakultet for helse- og sosialvitenskap
        • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
        • Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • USN Handelshøyskolen
      • Studentdemokratiet
      • Campuskontakter
      • Gaveprofessorater
    • Kontakt oss
    • Rapporter og dokumenter
    • IT-tjenester
      • Aktivere konto
      • IT-support
      • Trådløst nett (Wi-Fi)
      • Tilgang hjemmefra og på reise
    • Kvalitetssystemet
      • Kvalitetssystemet, kvalitetsarbeid og kvalitetskultur
      • Rutiner og arbeidsbeskrivelser
      • Kvalitet i studieporteføljen
      • Kvalitet i studieprogram
      • Kvalitet i emner
      • Evaluering og rapportering
      • Ansvar og roller i kvalitetsarbeidet
      • Kvalitet fra søker til ferdig kandidat
      • Si ifra
    • Regelverk
    • Beredskap og krisehåndtering
    • Campusene
      • Bø
      • Drammen
      • Kongsberg
      • Notodden
      • Porsgrunn
      • Rauland
      • Ringerike
      • Vestfold
  • Samarbeid med oss
  • Aktuelt
    • Nyhetsarkiv
    • Aktivitetskalender
    • Korona
    • Podkast
  • Biblioteket
    • Oppgaveskriving
    • Forskerstøtte
    • Databaser
  • Ledige stillinger
  • USN Hub
  • Studier»
  • Finn studier»
  • Optometri»
  • Synsrehabilitering etter hjerneslag og andre hjerneskader
info
Møt studenter og forelesere og finn ut hvordan det er å være USN-student. Bli med på digital åpen dag 9. og 10. mars!
Synsrehabilitering etter hjerneslag

Synsrehabilitering etter hjerneslag og andre hjerneskader

Kongsberg - Deltid

Formålet med utdanningen er å gi teoretisk og praktisk kompetanse i ulike metoder og rutiner for synsrehabilitering etter hjerneslag eller andre cerebrale synsvansker. Utdanningen har tverrfaglig fokus på synsrehabilitering, og retter seg spesielt mot pedagoger og helsepersonell som ønsker å arbeide med slik rehabilitering.

Studieinformasjon

  • Progresjon: Deltid
  • Studiested: Kongsberg
  • Studieopplegg: Samlingsbasert
  • Søkekode: 5149
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Studiepoeng: 20
  • Søknadsfrist: Utløpt
  • Oppstart: Høst 2020
  • Undervisningsspråk:
  • Antall semester: 2

Samlinger

Det er to samlinger i hvert semester på 2-4 dager:

Høsten 2020:

  • 19-21. august, oppstart 18.august for studenter som tar emnet som videreutdanning
  • 2.-4. desember

Våren 2021 (med forbehold om endring):

  • 9.-12. februar
  • 28.-29. april

Hvorfor ta videreutdanning innen synsrehabilitering etter hjerneslag og andre hjerneskader?

Hvert år rammes omlag 60 000 av hjerneslag i Norden. Mer enn 60 % av disse får synsforstyrrelser som påvirker blant annet evnen til å lese eller kjøre bil. Mange får ingen eller liten hjelp for disse vanskene. De fleste som får hjerneslag er eldre, men det er en økende grad av arbeidsføre voksne som også rammes, og hjerneskader forekommer i alle aldre. Dårlig syn forsinker rehabilitering, reduserer livskvaliteten og øker risikoen for fall, depresjon eller fatigue. Det er derfor behov for økt kompetanse og oppmerksomhet rundt synsforstyrrelser etter hjerneslag og andre hjerneskader for alle yrkesgrupper som er i kontakt med rammede personer.

Alle med synsvansker etter hjerneslag eller andre hjerneskader har nytte av informasjon og kunnskap om egne synsproblemer, og for noen kan trening av synsfunksjon være til stor nytte. Det vil i denne utdannelsen bli lagt stor vekt på tverrfaglig samarbeid.

Hva slags jobb får du?

Dette er en videreutdanning for alle som gjennom sitt yrke er i kontakt med personer som har hatt hjerneslag eller sliter med synet på grunn av hjerneskade. Eksempler på slike yrker er optikere/optometrister, sykepleiere, pedagoger, spesialpedagoger, synspedagoger, logopeder, leger, psykologer, ergoterapeuter, fysioterapeuter, vernepleiere, PP-rådgivere, hjelpemiddelkonsulenter/ASK konsulenter og alle som arbeider i kommune- eller spesialisthelsetjeneste med rehabilitering eller slagpasienter.

Utdanningen vil gjøre deg bedre kvalifisert til å håndtere rammede i egen jobb, men vil også gjøre deg mer attraktiv for arbeidssteder som spesialiserer seg på hjerneskade- eller slagproblematikk.

Dette lærer du i denne utdanningen

Med dette studiet vil du få kompetanse til å utrede og behandle cerebralt betingede synsvansker. Hvilke utfordringer møter slike pasienter, og hvordan kan du bidra til behandling og samarbeid med andre profesjoner? Utdanningen vil gi avansert kunnskap om hjerneslag og innsikt i slagrammedes situasjon og utfordringer som oppstår i ulike faser av hverdagen, inkludert rehabilitering og mestring av synstap. Du vil få ferdigheter og kompetanse til å utrede, gi råd og behandle ulike typer synsforstyrrelser. I tillegg får du kunnskap om hvordan synsrehabilitering kan inngå i annen rehabilitering samt viktigheten av tverrfaglig samarbeid.

Denne fordypningen består av to delemner, ett på høsten (MFRS5119) og ett på våren (MFRS5219). Bestått fordypning vil gi gi innpass som fagfordypning (20 studiepoeng) i masterprogrammet synspedagogikk og synsrehabilitering.

Høstsemester (MFRS5119)

  1. Definisjoner, begreper og epidemiologi
  2. Anatomi og nevrologi
  3. Orientering om generelle tiltak for rehabilitering
  4. Synsproblemer hos slagrammede (inkludert redusert synsfelt, øyemotorikk, samsyn og synsskarphet)
  5. Cerebrale synsvansker og persepsjon/kognisjon
  6. Utførelse og tolkning av resultater fra ulike synsundersøkelser
  7. Strategier og metoder for synstrening og tilpasning av spesialoptikk
  8. Tverrfaglig samarbeid rundt synsrehabilitering etter hjerneskade

Vårsemester (MFRS5219)

  1. Strategier og metoder for avansert synstrening for personer med hjerneskade
  2. Lesing og slag
  3. Lovverk og regler rundt krav til bilkjøring
  4. Oppfølging og tilrettelegging i hverdagen
  5. Mobilitet og slagrammede
  6. Samtale som strategisk verktøy i rehabilitering
  7. Tverrfaglig samarbeid rundt synsrehabilitering

Slik er studiet

Undervisningen gis i form av campus-baserte samlinger med emneorienterte forelesninger, øvingstimer, seminarer, samt intern og ekstern klinisk praksis. Av andre læringsaktiviteter inngår internettbasert selvstudium, obligatoriske selvstudiumsoppgaver, intervju og kasusrapport. I tillegg kommer 100 timer dokumentert praksis innen synsrehabilitering etter hjerneslag eller andre cerebrale synsvansker. Planlegging, for- og etterarbeid er inkludert i de 100 timene, som gjerne kan utføres på eget arbeidssted.

Emneplaner

  • Emneplan for Synsrehabilitering etter hjerneslag og andre hjerneskader - del 1
  • Emneplan for Synsrehabilitering etter hjerneslag og andre hjerneskader - del 2

Tilleggskrav

  • Politiattest
  • Medisinsk testing

Studenter som skal delta i praksis eller klinisk undervisning må levere politiattest. Det er også krav til medisinsk testing hvis du har oppholdt deg i spesifikke land i tre måneder sammenhengende eller mer. Dette dokumenteres ved studiestart.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende. Du må ha et karaktersnitt på minst C eller bedre.

Har du utdanning fra land utenfor Norden, må du dokumentere norsk og engelsk.

Poenggrenser ved forrige opptak:

Alle kvalifiserte fikk plass


Les mer om poengberegning til studier på masternivå

Har du spørsmål?

  • Pavla Pajer
    Studieveileder
    Pavla Pajer
    +47 35 57 50 65
  • Seksjon for opptak
    Spørsmål om opptak
    Seksjon for opptak

Snarveier

  • Bli bedre kjent med Campus Kongsberg
  • Søknad og opptak
  • Tilrettelegging

Aktuelle lenker

  • Master i synspedagogikk og synsrehabilitering
  • Slagrammede må få utredet synet

Ofte stilte spørsmål

Svar på det du lurer på som ny student
studentliv

Hvorfor velge USN?

Vi gir deg kunnskap for fremtiden!
studentbolig

Bolig og barnehage

Studentsamskipnaden tilbyr boliger på alle våre campuser
campus_2

Campusene

Mer informasjon om våre studiesteder
Abonner på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Sentralbord: 31 00 80 00
E-post: postmottak@usn.no

  • Fakturaadresse
  • Kontaktinformasjon
  • Pressekontakt
  • Finn en ansatt

Campus

  • Bø
  • Drammen
  • Kongsberg
  • Notodden
  • Porsgrunn
  • Rauland
  • Ringerike
  • Vestfold

Snarveier

  • Studier
  • Forskning
  • Om USN
  • Aktuelt
  • Ledige stillinger
  • Si i fra!
  • For studenter og ansatte

Våre utdanningsområder

  • Helse- og sosialfag
  • Historie og idéhistorie
  • Idrett, kroppsøving og friluftsliv
  • IT, informatikk og informasjonssystemer
  • Jus
  • Kunst, håndverk og musikk
  • Lærer og lektorutdanning
  • Maritime studier
  • Matematikk, naturfag og miljøfag
  • Medier, kommunikasjon og markedsføring
  • Optometri
  • Pedagogiske fag
  • Samfunnsvitenskap og kulturstudier
  • Språk og litteratur
  • Teknologi, ingeniørfag og lysdesign
  • Økonomi, ledelse og innovasjon

Fairtrade logo

Har du spørsmål eller kommentarer om nettsidene til Universitetet i Sørøst-Norge?
kommunikasjon@usn.no

Personvernerklæring