Liv Cathrine Krogh

Førstelektor på kvalifiseringsvilkår
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for språk og litteratur
Campus Vestfold
Jeg har bakgrunn fra praksisfeltet, 13 år i videregående skole (2006-2007 og 2010-2022) og 4 år i grunnskole (1995-1998). Jeg er lektor i norskdidaktikk, har hovedfag i litteraturvitenskap og har undervist i norsk, religion/etikk, samfunnskunnskap, historie og kommunikasjon/kultur. Styreleder i Landslaget for norskundervisning (LNU) fra 2023. Som prosjektleder (1999-2009) har jeg jobbet med digitalisering, bedriftsutvikling og læremidler.

Ansvarsområder

  • Dekomp: Vestfold og Telemark fylkeskommune (grunnleggende ferdigheter og vurdering), Grenland+ (nettverk 3/lesing på ungdomstrinn), Oasen/Skien og Nissedal kommune (lesing og skriving)
  • Underviser/veileder på bachelor i språk og litteratur, grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning

Kompetanse

Forskningsinteresser er knyttet til norskfagets særlige ansvar for de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet. Herunder blant annet litteraturdidaktikk, lesing av lange tekster/hele verk, forholdet mellom analogt og digitalt arbeid - og norskfagets rolle i det å bidra til at elever i vgs. blir studieforberedt.

Deltar i Leseløp og Litteratur og litteraturdidaktikk - Universitetet i Sørøst-Norge (usn.no).

Vurdering er også en faglig interesse. Sluttvurdering ble undersøkt ifm. masteroppgave. Jeg har sensurert skriftlig eksamen i norsk hovedmål og sidemål 2010-2023 og klagesensurert 2017-2023, i tillegg til bidrag ifm. flere sensorskoleringer. 

Publikasjoner

FORMIDLING, KRONIKKER OG DEBATT:

16. februar, 2024: Kronikk med 11 andre norsklektorer i Dagsavisen om generativ KI i klasserommet.

15. februar 2024: Deltakelse i panelsamtale om generativ KI i skolen (arrangert av Lektorlaget).

8. juni, 2023: Deltakelse i panelsamtale om kampen om oppmerksomheten på Cappelen Damms lærefest

23. mai, 2023: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser av heldigital eksamen.

10. mai, 2023: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser for elevers eksamen i norsk når de i ny gjennomføringsløsning ikke får lese vedleggene på papir.

14. februar, 2023: Ettermiddagsseminar i regi av Lektorlaget om generativ KI i klasserommet.  

7. april, 2022: Kronikk i Dagsavisen om rekruttering til læreryrket.

6. april, 2022: Kronikk på NRK Ytring om lærebøker på papir.

30. mars 2022: Foredrag på Fagsnakk i regi av Cappelen Damm. Tema: dybdelesing på studieforberedende

11. februar, 2022: Deltakelse i Politisk kvarter om fravær og avlysning av eksamen.

8. februar, 2022: Kronikk i Dagsavisen om avlysning av eksamen.

3. februar, 2022: Innlegg i Aftenposten om fravær i videregående skole.

31. mai 2021. Kronikk i Dagsavisen om behov for færre karakterer i norskfaget.

Innlegg Aftenposten 9.7.18 om vurdering av eksamen.

Publikasjoner i Cristin