Ansvarsområder
- Dekomp: Vestfold og Telemark fylkeskommune (grunnleggende ferdigheter og vurdering), Grenland+ (nettverk 3/lesing på ungdomstrinn), Oasen/Skien og Nissedal kommune (lesing og skriving)
- Underviser/veileder på bachelor i språk og litteratur, grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning
Kompetanse
Forskningsinteresser er knyttet til norskfagets særlige ansvar for de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet. Herunder blant annet litteraturdidaktikk, lesing av lange tekster/hele verk, forholdet mellom analogt og digitalt arbeid - og norskfagets rolle i det å bidra til at elever i vgs. blir studieforberedt.
Deltar i Leseløp og Litteratur og litteraturdidaktikk - Universitetet i Sørøst-Norge (usn.no).
Vurdering er også en faglig interesse. Sluttvurdering ble undersøkt ifm. masteroppgave. Jeg har sensurert skriftlig eksamen i norsk hovedmål og sidemål 2010-2023 og klagesensurert 2017-2023, i tillegg til bidrag ifm. flere sensorskoleringer.
Publikasjoner
FORMIDLING, KRONIKKER OG DEBATT:
16. februar, 2024: Kronikk med 11 andre norsklektorer i Dagsavisen om generativ KI i klasserommet.
15. februar 2024: Deltakelse i panelsamtale om generativ KI i skolen (arrangert av Lektorlaget).
8. juni, 2023: Deltakelse i panelsamtale om kampen om oppmerksomheten på Cappelen Damms lærefest
23. mai, 2023: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser av heldigital eksamen.
10. mai, 2023: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser for elevers eksamen i norsk når de i ny gjennomføringsløsning ikke får lese vedleggene på papir.
14. februar, 2023: Ettermiddagsseminar i regi av Lektorlaget om generativ KI i klasserommet.
7. april, 2022: Kronikk i Dagsavisen om rekruttering til læreryrket.
6. april, 2022: Kronikk på NRK Ytring om lærebøker på papir.
30. mars 2022: Foredrag på Fagsnakk i regi av Cappelen Damm. Tema: dybdelesing på studieforberedende.
11. februar, 2022: Deltakelse i Politisk kvarter om fravær og avlysning av eksamen.
8. februar, 2022: Kronikk i Dagsavisen om avlysning av eksamen.
3. februar, 2022: Innlegg i Aftenposten om fravær i videregående skole.
31. mai 2021. Kronikk i Dagsavisen om behov for færre karakterer i norskfaget.
Innlegg i Aftenposten 9.7.18 om vurdering av eksamen.