Ansvarsområder
- Dekomp: Vestfold og Telemark fylkeskommune (grunnleggende ferdigheter og vurdering), Grenland+ (nettverk 3/lesing på ungdomstrinn), Oasen/Skien og Nissedal kommune (lesing og skriving)
- Underviser/veileder på bachelor i språk og litteratur, grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning
Kompetanse
Forskningsinteresser er knyttet til norskfagets særlige ansvar for de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet. Herunder blant annet litteraturdidaktikk, lesing av lange tekster/hele verk, forholdet mellom analogt og digitalt arbeid - og norskfagets rolle i det å bidra til at elever i vgs. blir studieforberedt.
Deltar i Leseløp og Litteratur og litteraturdidaktikk - Universitetet i Sørøst-Norge (usn.no).
Vurdering er også en faglig interesse. Sluttvurdering ble undersøkt ifm. masteroppgave. Jeg har sensurert skriftlig eksamen i norsk hovedmål og sidemål 2010-2023 og klagesensurert 2017-2023, i tillegg til bidrag ifm. flere sensorskoleringer.
Publikasjoner
FORMIDLING, KRONIKKER OG DEBATT:
2024:
16. februar: Kronikk med 11 andre norsklektorer i Dagsavisen om generativ KI i klasserommet.
15. februar 2024: Deltakelse i panelsamtale om generativ KI i skolen (arrangert av Lektorlaget).
2023:
26. oktober 2023: Ledelse av panelsamtale om generativ KI i norskfaget (LNU-seminar).
8. juni, 2023: Deltakelse i panelsamtale om kampen om oppmerksomheten på Cappelen Damms lærefest
1. juni, 2023: deltakelse i panelsamtale om Fremtidens skole, på filosofi- og vitenskapsfestivalen Wonderful world: Program — Wonderful World
23. mai: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser av heldigital eksamen.
10. mai, 2023: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser for elevers eksamen i norsk når de i ny gjennomføringsløsning ikke får lese vedleggene på papir.
2. mai: Innlegg på seminar hos Språkrådet om bokmålsrettskrivinga .
1. mai: Deltakelse i skolepodkasten Rekk opp hånda om lesing, det å være norsklærer, litteratur, skolepolitikk og generativ kunstig intelligens.
9. mars: Deltakelse i skolepodkasten Lektor Lomsdalens innfall om Generativ KI/ChatGPT og norskfaget. Denne sendingen er også en del av Utdanningsdirektoratets kompetansepakke om kunstig intelligens i opplæringen.
14. februar: Ettermiddagsseminar i regi av Lektorlaget om generativ KI i klasserommet.
2022:22. november: Deltakelse i skolepodkasten Lektor Lomsdalens innfall om sensur og vurdering i norskfaget.
7. april: Kronikk i Dagsavisen om rekruttering til læreryrket.
6. april: Kronikk på NRK Ytring om lærebøker på papir.
30. mars 2022: Foredrag på Fagsnakk i regi av Cappelen Damm. Tema: dybdelesing på studieforberedende.
11. februar: Deltakelse i Politisk kvarter om fravær og avlysning av eksamen.
8. februar: Kronikk i Dagsavisen om avlysning av eksamen.
3. februar: Innlegg i Aftenposten om fravær i videregående skole.
12. januar: Deltakelse i skolepodkasten Et bedre Skole-Norge om tilbakemeldinger og samarbeid i en digital æra.
2021:
17. september: Deltakelse i skolepodkasten Et bedre Skole-Norge om lærerrollen.
Deltakelse i paneldebatt om forslag til nye eksamensoppgaver i norsk, i regi av Landslaget for norskundervisning (LNU). 26. august 2021.
Kronikk i Dagsavisen om behov for færre karakterer i norskfaget. 31. mai 2021.
1. april: Deltakelse i skolepodkasten Lektor Lomsdalens innfall om Fullføringsreformen.
2018:
Intervjuet om eksamensvurdering i Studio 2/Nrk P2 19.7.18.
Intervjuet i Dagsavisen 16.04.2018 om funn i masteroppgave.
Innlegg i Aftenposten 9.7.18 om vurdering av eksamen.
Deltakelse i debatt om eksamensvurdering i Dagsnytt 18 17. april 2018.