Liv Cathrine Krogh

Førstelektor på kvalifiseringsvilkår
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for språk og litteratur
Campus Vestfold (D3-30)
Jeg har bakgrunn fra praksisfeltet, 13 år i videregående skole (2006-2007 og 2010-2022) og 4 år i grunnskole (1995-1998). Jeg er lektor i norskdidaktikk, har hovedfag i litteraturvitenskap og har undervist i norsk, religion/etikk, samfunnskunnskap, historie og kommunikasjon/kultur. Styreleder i Landslaget for norskundervisning (LNU) fra 2023. Som prosjektleder (1999-2009) har jeg jobbet med digitalisering, bedriftsutvikling og læremidler.

Ansvarsområder

• Dekomp: Vestfold og Telemark fylkeskommune (grunnleggende ferdigheter og vurdering), Grenland+ (nettverk 3/lesing på ungdomstrinn), Oasen/Skien og Nissedal kommune (lesing og skriving)
  • Underviser/veileder på bachelor i språk og litteratur, grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning

Kompetanse

Forskningsinteresser er knyttet til norskfagets særlige ansvar for de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet. Herunder blant annet litteraturdidaktikk, lesing av lange tekster/hele verk, forholdet mellom analogt og digitalt arbeid - og norskfagets rolle i det å bidra til at elever i vgs. blir studieforberedt.

Deltar i Leseløp og Litteratur og litteraturdidaktikk - Universitetet i Sørøst-Norge (usn.no).

Vurdering er også en faglig interesse. Sluttvurdering ble undersøkt ifm. masteroppgave. Jeg har sensurert skriftlig eksamen i norsk hovedmål og sidemål 2010-2023 og klagesensurert 2017-2023, i tillegg til bidrag ifm. flere sensorskoleringer.

Publikasjoner

FORMIDLING, KRONIKKER OG DEBATT:

2024:

16. februar: Kronikk med 11 andre norsklektorer i Dagsavisen om generativ KI i klasserommet.

15. februar 2024: Deltakelse i panelsamtale om generativ KI i skolen (arrangert av Lektorlaget).

2023:

26. oktober 2023: Ledelse av panelsamtale om generativ KI i norskfaget (LNU-seminar).

8. juni, 2023: Deltakelse i panelsamtale om kampen om oppmerksomheten på Cappelen Damms lærefest

1. juni, 2023: deltakelse i panelsamtale om Fremtidens skole, på filosofi- og vitenskapsfestivalen Wonderful world: Program — Wonderful World

23. mai: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser av heldigital eksamen.

10. mai, 2023: Debattinnlegg i Aftenposten om konsekvenser for elevers eksamen i norsk når de i ny gjennomføringsløsning ikke får lese vedleggene på papir.

2. mai: Innlegg på seminar hos Språkrådet om bokmålsrettskrivinga .

1. mai: Deltakelse i skolepodkasten Rekk opp hånda om lesing, det å være norsklærer, litteratur, skolepolitikk og generativ kunstig intelligens.

9. mars: Deltakelse i skolepodkasten Lektor Lomsdalens innfall om Generativ KI/ChatGPT og norskfaget. Denne sendingen er også en del av Utdanningsdirektoratets kompetansepakke om kunstig intelligens i opplæringen.

14. februar: Ettermiddagsseminar i regi av Lektorlaget om generativ KI i klasserommet.

2022:22. november: Deltakelse i skolepodkasten Lektor Lomsdalens innfall om sensur og vurdering i norskfaget.

7. april: Kronikk i Dagsavisen om rekruttering til læreryrket.

6. april: Kronikk på NRK Ytring om lærebøker på papir.

30. mars 2022: Foredrag på Fagsnakk i regi av Cappelen Damm. Tema: dybdelesing på studieforberedende

11. februar: Deltakelse i Politisk kvarter om fravær og avlysning av eksamen.

8. februar: Kronikk i Dagsavisen om avlysning av eksamen.

3. februar: Innlegg i Aftenposten om fravær i videregående skole.

12. januar: Deltakelse i skolepodkasten Et bedre Skole-Norge om tilbakemeldinger og samarbeid i en digital æra.

2021:

17. september: Deltakelse i skolepodkasten Et bedre Skole-Norge om lærerrollen.

Deltakelse i paneldebatt om forslag til nye eksamensoppgaver i norsk, i regi av Landslaget for norskundervisning (LNU). 26. august 2021.

Kronikk i Dagsavisen om behov for færre karakterer i norskfaget. 31. mai 2021.

1. april: Deltakelse i skolepodkasten Lektor Lomsdalens innfall om Fullføringsreformen.

2018:

Intervjuet om eksamensvurdering i Studio 2/Nrk P2 19.7.18.

Intervjuet i Dagsavisen 16.04.2018 om funn i masteroppgave.

Innlegg Aftenposten 9.7.18 om vurdering av eksamen.

Deltakelse i debatt om eksamensvurdering i Dagsnytt 18 17. april 2018.

Publikasjoner i Cristin