• Aktuelt

Dr. Denis Mukwege: Seksuell vold er en global pandemi

Dr. Denis Mukwege holder foredrag på USN, bilde av ham.
FOREDRAG OM SEKSUELL VOLD: Dr. Denis Mukwege holdt foredrag på USNs konferanse om kvinnehelse, som ble arrangert i forbindelse med at han mottar sitt æresdoktorat. ( Foto: USN)

Nobelprisvinner og USNs æresdoktor Dr. Denis Mukwege beskrev seksuell vold i konfliktsoner som en global pandemi da han holdt innlegg på kvinnehelsekonferansen i Drammen 24. april.

Dr. Mukwege sa seksuell vold benyttes strategisk i alle kriger og konflikter som pågår i dag.

– På tross av internasjonal humanitær rett blir særlig kvinner og barn utsatt for seksuell vold av stridende parter som ønsker å ødelegge lokalsamfunn og undertrykke befolkningen. Seksuell vold har samme effekt som konvensjonelle våpen, men til en langt lavere økonomisk pris, sa Dr. Mukwege.

Han beskrev seksuell vold i konflikt som en usynlig og ignorert forbrytelse, som nærmest blir betraktet som en uunngåelig følgeskade (collateral damage) i krig og konflikt.

– For å gjøre noe med et problem, må vi først innse at det skjer.

Dr. Denis Mukwege ble utnevnt til USNs første æresdoktor i 2023. Nå kom han endelig til Norge for å motta æresdoktoratet og for å snakke om forebygging og behandling av livmorhalskreft og vold mot kvinner, på konferansen som USN arrangerte i forbindelse med besøket hans.

– Kvinner er heltene mine

På USN sa Dr. Mukwege at han ønsker å omdanne lidelse til styrke.

– Kvinner er så sterke. Jeg tror det hadde vært mye tyngre for menn å komme seg videre i livet, dersom de i samme utstrekning som kvinner hadde vært utsatt for seksuell vold. For meg er kvinner heltene, sa Dr. Mukwege, som også understreket at menn utsettes for seksuell vold og får behandling ved sykehuset han leder.

USNs fagmiljøer innenfor teknologi og helsevitenskap har gjennom flere år samarbeidet med Dr. Denis Mukwege.

Daværende dekan ved fakultet for helse-og sosialvitenskap Pia Bing-Jonsson var med på å nominere Dr. Mukwege til æresdoktoratet. Nå er hun rektor, og ønsket Dr. Mukwege velkommen til USN.

– Det er med stor respekt og beundring for Dr. Mukweges viktige vitenskapelige, kliniske og humanitære innsats til beste for kvinner i Kongo og rundt om i verden at universitetsstyret utnevnte Dr. Mukwege til æresdoktor våren 2023. Utnevnelsen har mottatt betydelig positiv anerkjennelse i norsk offentlighet og presse, samt blant forskere og studenter ved Universitetet i Sørøst-Norge. Vi er utrolig stolte og glade for at du har kommet til Norge for å motta æresdoktoratet, sa Bing-Jonsson, som beskrev kvinners helse som et vesentlig og ofte undervurdert område.

Dr. Denis Mukwege sammen med USN-rektor Pia Bing-Jonsson. Bilde av dem sammen

Kvinnehelse på dagsorden

Et bredt spekter av temaer innen kvinnehelse ble tatt opp på konferansen i Drammen, med foredragsholdere fra Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS) Kreftregisteret, Oslo Universitetssykehus og USN:

• The treatment of violated women in DR Congo.
  • ​​​Norwegian-Somali and -Sudanese Women’s Experience with specialized Female Genital Cutting Healthservices in Norway.
  • Rape and Sexual Violence in Norway – Prevalence and Trauma-Related Shame.
  • From Prevention and Public Health Approaches to Targeted Trauma-Focused Treatment to Promote Equity and Foster Healthy Futures.
  • Respectful Maternity Care.
  • How is the plan to reduce the number of cervical cancer and STD’s in DR Congo and the world?
  • What is the plan for the reduction of invasive cervical cancer to zero in Sweden and Norway?
  • Classification of breast cancer using RNA profiles and how it can be used to more precisely treat patients and prevent overtreatment.
  • How to improve national screening programs against female disease worldwide?

Dr. Denis Mukwege

• Grunnlegger av Panzi Hospital and Foundation i Bukavu helt øst i Den demokratiske republikken Kongo.
  • Ble tildelt Nobels fredspris for 2018 sammen med Nadia Murad, for deres kamp mot seksualisert vold brukt som våpen i krig og væpnede konflikter.
  • Har ved en rekke anledninger beskrevet hvordan seksuell vold og overgrep mot kvinner brukes som et våpen i krig og konflikt, ikke minst i hans eget hjemland  Den demokratiske republikken Kongo. Mange husker kanskje fortsatt de rystende skildringene fra Nobel-foredraget hans (YouTube).
  • Sammen med teamet sitt tilbyr han ofre for seksualisert vold og overgrep medisinsk behandling, men også juridisk bistand og hjelp til å starte et nytt liv.
  • Mukwege er blitt en av verdens ledende eksperter på hvordan man kan helbrede indre fysisk skade forårsaket av gruppevoldtekt.
  • 85 000 kvinner har fått behandling etter voldtekts- eller fødselsrelaterte komplikasjoner ved sykehuset hans.
  • Panzi fungerer også som et generelt sykehus for nesten 500 000 mennesker, fra behandling av alt fra brukne ben til kreft.
  • Dr. Denis Mukwege er USNs første æresdoktor