Signerte med Little Steven, starter bluesstudium.

Little Steven og instituttleder Geir Salvesen signerte samarbeidsavtale. Foto
Steven Van Zandt og instituttleder Geir Salvesen signerte samarbeidsavtale. Foto: Norway Communicates

Høgskolen i Sørøst-Norge har signert intensjonsavtale med Little Steven og hans stiftelse om å etablere et bluesstudium på Notodden høsten 2018. - Jeg er stolt over at dette blir vårt første prosjekt utenfor USA, sier Little Steven.

VIDEO: Signing with Little Steven
VIDEO: Learning the craft and finding the roots

En delegasjon fra HSN og Notodden Blues Festival var forrige uke i USA, og signeringen skjedde backstage etter lydprøver på Little Stevens konsert på Long Island onsdag kveld, amerikansk tid.

Avtalen er inngått med The Rock and Roll Forever Foundation (RRFF), stiftet av Little Steven, Bono, Jackson Browne, Bruce Springsteen og Martin Scorsese.

Starter bluesstudium i 2018

Høsten 2018 starter Høgskolen I Sørøst-Norge (HSN) et 30 studiepoengkurs innen blues. Det skjer på Notodden, Norges blueshovedstad.

Høyskolen har ambisjon om å utvide studietilbudet til en bachelor.

- Vi er opptatt av å ha tett og god kontakt med arbeidslivet i vår region og samarbeider allerede med Notodden Blues Festival og Europas Blues Senter (EBS). Nå utvider vi satsningen internasjonalt, og inngår en intensjonsavtale med Rock and Roll forever foundation i New York, sier Geir Salvesen, instituttleder for estetiske fag ved HSN.

Han sier det er en ære å samarbeide med Little Steven og stiftelsen, og han ser store muligheter for å utvide samarbeidet etter hvert.

VIDEO: Signering backstage før konsert på Long Island.  F.v: Chris Tuffli, (Executive Director RRFF) og Little Steven sammen med instituttleder Geir Salvesen og fakultetsdirektør Bent Kristiansen (bakerst til høyre) ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.

- Dette er flott, og det faktisk vårt første prosjekt utenfor USA.  Det er supert at det skjer i Norge, som er mitt andre hjem, sier Little Steven.

Han sier barn og unge ikke lærer så mye om kunst og kultur i USA lenger, og at det er en viktig motivasjon bak det arbeidet stiftelsen driver.

- Heldigvis står det bedre til i Norge, og jeg har bare positive opplevelser gjennom alt jeg har vært involvert i, sier han og nevner særlig samarbeidet med Notodden Bluesfestival.

Community music

The Rock and Roll Forever Foundation (RRFF) formidler utdanningstilbud og pedagogiske musikkopplæringsmoduler for barn og unge med utgangspunkt i rytmisk musikk som Rock & Roll og blues.

RRFF er opptatt av inkludering, i kombinasjon mellom musikalsk og sosialt felleskap, også kalt Community music.  Dette blir også et viktig aspekt i HSNs nye studietilbud.

Grunnideen til RRFF er at sosiale aspekter blir like viktige som det kunstneriske resultatet. Musikalsk aktivitet og medskapning blir dermed et verktøy for økt deltagelse i samfunnet for både individer og grupper.

Eksempler på aktuelle arenaer hvor dette kan benyttes er kulturskoler, barnehager, integrering, eldresenter og fengselsvesenet.

VIDEO: Little Steven om å lære håndverket og kjenne røttene. Snakker også om Notodden Blues Festival og Europas Bluessenter v/ Espen Fjelle, samt Juke Joint Studio i Bok & Blueshuset på Notodden. Little Steven har også en hilsen til elevene på Little Steven's Blues School på slutten av videoen: - Keep practicing til your hands starts bleeding.

Historiske røtter  - til bruk i dag

Bluesstudiet vil i tillegg til å være utøvende og skapende, ha både historiske og sosiale elementer i seg. Studiet vil gi kunnskap om bluesmusikkens opprinnelse og historie, i en sosial kontekst og utfordre studentene til å bruke denne kompetansen inn i samtiden.

- Vi har sterke fagmiljøer både innen musikkdidaktikk, tradisjonsmusikk og kulturområdet og har ambisjon om å et nytt studietilbud på bachelornivå gjennom dette samarbeidet, sier Salvesen.

Fakta

HSN inngikk i 2017 en treårig samarbeidsavtale med Europas Bluessenter (EBS) på Notodden.

4. oktober inngikk HSN  også en treårig samarbeidsavtale med Rock and Roll forever foundation (RRFF), som har base i New York.

Begge avtalene gjelder kompetanseutvikling, prosjektutvikling samt utvikling av kurs og studier.

Søk opptak til bluesstudiet

Her finner du mer informasjon og du kan også søke om opptak til bluesstudiet.

For mer informasjon

Instituttleder Geir Salvesen