Håndtering av sansesvikt blant eldre: Tverrfaglige tilnærminger og teknologibasert medisin

Hørsels- og synstap er vanlige hos eldre og kan påvirke livskvaliteten betydelig. Det er viktig å forstå hvordan vi kan håndtere og forebygge disse utfordringene. Ny forskning viser at tverrfaglige tilnærminger og teknologibasert medisin kan være avgjørende for å hjelpe eldre til å leve bedre.

Av Gro Gade Haanes1, 2

Tverrfaglige tilnærminger innebærer samarbeid mellom ulike faggrupper for å oppnå effektiv og målrettet omsorg. En tverrfaglig tilnærming er et viktig bidrag for å identifisere og håndtere sansesvikt, redusere fallrisiko og forbedre livskvaliteten. Samtidig er det avgjørende å inkludere den eldre selv, pårørende/familie og andre omsorgspersoner når beslutninger skal tas.

Teknologibasert medisin, som høreapparater og synshjelpemidler, kan forbedre mulighetene for kommunikasjon og sosial deltakelse. Effektiv bruk krever tilpasning og samarbeid mellom ulike fagpersoner. Å forstå pasientenes individuelle behov og preferanser er avgjørende.

Forskning viser at det er sammenheng mellom sansesvikt og kognitiv svikt, inkludert demens. Dette understreker betydningen av å håndtere sansesvikt blant eldre for å bevare både fysisk og mentalt velvære.  Det er derfor viktig å ha i minnet at sansesvikt ikke bare påvirker hvordan eldre samhandler med verden, men også hvordan sansesvikt virker inn på den kognitive helsen.

Mange studier fremhever betydningen av å vurdere flere strategier for å håndtere og forebygge sansesvikt blant eldre. Tverrfaglige tilnærminger, teknologibasert medisin, treningsprogrammer og kognitive intervensjoner kan hver for seg og sammen spille avgjørende roller i arbeidet med å hjelpe eldre til å leve bedre liv, til å forbedre livskvaliteten og fremme sunn aldring hos eldre med sansesvikt.  Dette krever samarbeid mellom ulike fagpersoner og individuell tilpasning.

Oppsummert kan vi si at å adressere og håndtere sansesvikt blant eldre er avgjørende for å opprettholde deres livskvalitet, sosialt engasjement, uavhengighet, kognitive helse og for å fremme sunn aldring.

REFERANSE: Gro Gade Haanes (2023) Multidisciplinary Approaches and Community-Based Interventions: Adaptable Strategies for Managing Sensory Impairments in Older Adults. Journal of Multidisciplinary Healthcare. Volume 16, p 2701-2701.

keyboard_backspace Les hele artikkelen her

Institutt for sykepleie- og helsevitenskap; Universitetet i Sør-Øst Norge
USN EldreForsk, Fakultet for helse -og sosialvitenskap Universitetet i Sørøst-Norge