Veiledning av sykepleierstudenter med norsk som andrespråk i praksisstudier i sykehjem

Denne rapporten handler om gjennomføring og resultater fra et pedagogisk utviklingsprosjekt der vi har prøvd ut veiledningsstrategier til sykepleierstudenter som har norsk som andrespråk (N2) i praksisstudier.

Prosjektet har vært et pilotprosjekt som har tatt i bruk forskingsresultater fra aksjonsforskningsprosjektet Akademisk Språkkafé – ASK (2020). ASK er et veiledningstilbud utviklet for og med N2 sykepleierstudenter. I ASK møter N2 studenter veiledere i et egnet rom i universitetsbiblioteket, og veiledningen struktureres i tre faser: forberedelse, dialog og refleksjon. Læringsmiljøet i ASK preges av anerkjennelse, trygghet, bekreftelse og støtte.

Hensikten med pilotprosjektet har vært å utvikle tilpassede veiledningsstrategier til N2 sykepleierstudenter i praksisstudier i sykehjem. Pilotprosjektet har vist at det er særlig tre strategier som har betydning i veiledning av N2 studenter i praksisstudier. For det første må veiledere og studenten som veiledes bli kjent med hverandre og språk må tematiseres tidlig i veiledningen. For det andre er det avgjørende at det settes av tid til fagsnakk, muntlighet og til refleksjon. Sist, men ikke minst, må det skapes trygghet og tillit i veiledningssamtalene.

Avslutningsvis foreslås implikasjoner for sykepleierutdanningen og noen institusjonelle endringer, samt implikasjoner for videre forskning.

keyboard_backspace Les hele rapporten her