Disputas: Gro Anita Myklevold

Gro Anita Myklevold disputerer for doktorgraden. Avhandlingen hennes handler om flerspråklighet, og hun har undersøkt oppfatninger og operasjonaliseringer av flerspråklighet i ordinær språkopplæring i Norge.


09 Dec

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Gro Anita Myklevold. FotoGro Anita Myklevold skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Last ned avhandlingen her: Multilingualism in mainstream language education in Norway: Perceptions and operationalizations (openarchive.usn.no)

Sammendrag

Flerspråklighet har blitt fremhevet som en viktig ressurs i språklæring både i forskningsfeltet og i utdanningspolitiske styringsdokumenter, blant annet i Læreplanverket LK20. Tidligere studier har imidlertid vist at lærerne er usikre på hva flerspråklighet betyr og hvordan en flerspråklig pedagogikk kan implementeres i klasserommet. Denne avhandlingen har undersøkt hvordan elever, lærere og lærerutdannere forstår begrepet flerspråklighet og hvordan flerspråklighet kan jobbes med i språkundervisningen i videregående skole.  
  
Hovedfunnene indikerer at deltagerne er positive til begrepet flerspråklighet og til idéen om å trekke veksler på tidligere lærte språk i språkopplæringen. Studien viser også at noen lærere og lærerutdannere er usikre på hvordan flerspråklighet kan brukes på en systematisk måte i klasserommet og at ikke alle elever er villige til å vise sitt flerspråklige repertoar i klassen.  

Avhandlingen finner derfor en diskrepans mellom de språkpolitiske intensjonene i læreplanene og erfaringene til aktørene i praksisfeltet, ettersom læreplanene konstaterer at alle elever skal få erfare at flerspråklighet er en ressurs, mens praksisfeltet møter utfordringer når de forsøker å implementere dette i praksis. 

Avhandlingen konkluderer med at et tettere samarbeid mellom forskningsfeltet og skolene trolig vil være fruktbart for å utvikle mer praksisnære tilnærminger til flerspråklig pedagogikk basert på elevenes og lærernes egne premisser.