Agnete Dale Tessem skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.
- Avhandlingens tittel: Kunnskaping i kunst og håndverk – betingelser for og konsekvensene av læring gjennom skapende prosesser
- lenke digitale avhandling kommer
Alle interesserte er velkommen til prøveforelesning og disputas på campus
Kun fysisk oppmøte – disputasen blir ikke strømmet
Sammendrag
Studien setter søkelys på elevers kreative problemløsning i arbeidet med å skape ulike formingsprodukter i skolefaget kunst og håndverk. Fokuset er rettet mot elevenes designprosesser og tar sikte på å utforske sammenhengen mellom aktivitetene i klasserommet og elevenes læring, sett i lys av læreplanens intensjoner om utforskning og dybdelæring.
Studien gir innsikt i betingelsene for og konsekvensene av læring gjennom skapende prosesser. Den avdekker spenning mellom læreplanenes intensjoner og elevenes skapende handlinger. Undersøkelsen viser at elever velger å ikke ta risiko og at de tilnærmer seg oppgaver og metoder på en pragmatisk måte, basert på det de oppfatter som mest hensiktsmessig. Både lærere og elever balanserer graden av autonomi i elevers problemløsning opp mot et ønske om at elevene skal lykkes med oppgaven.
Den metodologiske tilnærmingen er kvalitativ og baserer seg på kasusstudier av elever på 10.trinn som løser de to siste oppgavene før standpunktvurdering i faget. Datamaterialet analyseres gjennom tre delundersøkelser hvor det benyttes narrativ og diffraktiv analyse.
Avhandlingen bygger på teoretiske perspektiver knyttet til delundersøkelsene, disse er basert på lærernes tilrettelegging, elevers skapende tilnærminger, samt forhold som påvirker elevenes problemløsning.