Disputas: Agnete Dale Tessem

Agnete Dale Tessem disputerer for doktorgraden i kulturstudier. Avhandlingen hennes handler om elevers læring gjennom skapende prosesser i skolefaget kunst og håndverk


14 May

Praktisk informasjon

  • Dato: 14 mai 2024
  • Tid: kl. 09.00 - 13.00
  • Sted: Vestfold, A1-36
  • Last ned kalenderfil
  • Program

    Kl. 09.00: Prøveforelesning: Hvilke kvaliteter ved dagens kunst- og håndverksfag mener du er viktige å holde fast ved i utviklingen av fremtidens skole?

    Kl. 10.30: Disputas: Kunnskaping i kunst og håndverk – betingelser for og konsekvensene av læring gjennom skapende prosesser

    Kun fysisk oppmøte – disputasen blir ikke strømmet

    Bedømmelseskomité

    Veiledere

Har du spørsmål?

Agnete Dale Tessem skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.

agnete dale tessem

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.

  • Avhandlingens tittel: Kunnskaping i kunst og håndverk – betingelser for og konsekvensene av læring gjennom skapende prosesser
  • lenke digitale avhandling kommer

Alle interesserte er velkommen til prøveforelesning og disputas på campus 

Kun fysisk oppmøte – disputasen blir ikke strømmet

Sammendrag

Studien setter søkelys på elevers kreative problemløsning i arbeidet med å skape ulike formingsprodukter i skolefaget kunst og håndverk. Fokuset er rettet mot elevenes designprosesser og tar sikte på å utforske sammenhengen mellom aktivitetene i klasserommet og elevenes læring, sett i lys av læreplanens intensjoner om utforskning og dybdelæring.

Studien gir innsikt i betingelsene for og konsekvensene av læring gjennom skapende prosesser. Den avdekker spenning mellom læreplanenes intensjoner og elevenes skapende handlinger. Undersøkelsen viser at elever velger å ikke ta risiko og at de tilnærmer seg oppgaver og metoder på en pragmatisk måte, basert på det de oppfatter som mest hensiktsmessig. Både lærere og elever balanserer graden av autonomi i elevers problemløsning opp mot et ønske om at elevene skal lykkes med oppgaven. 

Den metodologiske tilnærmingen er kvalitativ og baserer seg på kasusstudier av elever på 10.trinn som løser de to siste oppgavene før standpunktvurdering i faget. Datamaterialet analyseres gjennom tre delundersøkelser hvor det benyttes narrativ og diffraktiv analyse.

Avhandlingen bygger på teoretiske perspektiver knyttet til delundersøkelsene, disse er basert på lærernes tilrettelegging, elevers skapende tilnærminger, samt forhold som påvirker elevenes problemløsning.