Disputas: Brynjar Olafsson

Brynjar Olafsson disputerer for doktorgrad i kulturstudier. Avhandlingen hans handler om håndverkslæreres kreativitet i klasserommet.


15 Dec

Praktisk informasjon

  • Dato: 15 desember 2022
  • Tid: kl. 09.00 - 14.00
  • Sted: Notodden, S-322 og på Zoom
  • Last ned kalenderfil
  • Program

    Kl. 09.00 PrøveforelesningDrøft forskjeller mellom en kunst og håndverksundervisning som støtter opp under kreative individer, kreative produkter og kreative arbeidsmåter.

    Kl. 10.20 Disputas: Kreativitet i klasserommet. Kunst og håndverkslæreres forestillinger om kreativitet og hva som støtter eller hemmer kreativitet i norsk grunnskole

    Bedømmelseskomité

    • Kari Carlsen, professor, USN
    • Eva Lutnæs, professor, OsloMet
    • Jón Torfi Jónasson, professor emeritus, University of Iceland

    Veiledere

    • professor Marte Gulliksen, USN
    • professor Kari Smith, NTNU
Har du spørsmål?

DOKTORAND: Brynjar OlafssonTittelen på avhandlingen er: Kreativitet i klasserommet. Kunst og håndverkslæreres forestillinger om kreativitet og hva som støtter eller hemmer kreativitet i norsk grunnskole

Brynjar Olafsson har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Om avhandlingen

Denne avhandlingen setter søkelyset på kreativitet i norsk grunnskole. Avhandlingen tar for seg kunst og håndverkslæreres forståelse av kreativitet, og hvilke faktorer som kan støtte eller hemme dem i å legge vekt på kreativitet i undervisningen. Kreativitet blir i dagens samfunn sett på som et viktig tema og har fått større oppmerksomhet i grunnskolen de siste årene. Tidligere studier har vist at læreres forståelse av kreativitet ikke er i samsvar med nyere teorier på området, og at dette kan være til hinder for å utvikle elevers kreativitet. Derfor kan bedre forståelse av norske K&H-læreres forestillinger om kreativitet gi innsikt i hvordan kreativitet kan støttes ytterligere i klasserommet.

Undersøkelsen ble gjennomført i tre delstudier som er presentert i tre ulike artikler. Det ble anvendt kombinerte metoder, både kvantitative og kvalitative (mixed methods). Første delstudie var en litteraturstudie av kreativitetsteorier. Målet var å velge ut en hensiktsmessig teori som kunne sette kreativitet i undervisning i K&H en større sammenheng. En fire-c-kreativitetsmodell ble valgt. Andre delstudie var en spørreundersøkelse om ulike sider av kreativitet og undervisning. Spørreundersøkelsen ble sendt til i alle grunnskoler i Norge. 791 K&H-lærere svarte på spørreundersøkelsen.

På bakgrunn av svarene på spørreundersøkelsen ble åtte lærere intervjuet i tredje delstudie. Målet var å få en dypere forståelse av deres forestillinger om kreativitet, og hva som støtter eller hemmer arbeidet med å vektlegge det i undervisningen.

Resultatene fra andre og tredje delstudie bekrefter antakelsen om at norske kunst og håndverkslærere har en forståelse av kreativitet som skiller seg fra nyere teori. Det gjaldt spesifikt forståelse av elevers individuelle utvikling og hvilken rolle fagkunnskap spiller for kreativiteten. Videre ga lærerne uttrykk for utfordringer med å vurdere kreativitet, og med ytre faktorer som ledelse, økonomi og tid. Alt dette er faktorer som påvirker hva som kan støtte eller hemme vektlegging av kreativitet i undervisningen i K&H.

På bakgrunn av resultatene ble det utviklet en mikro-sosiokulturell kreativitetsmodell. Modellen kan være et redskap for læreren til å skape en kontekst for utvikling og vurdering av kreativitet i klasserommet.