Lørdagsuniversitetet Notodden: «Alderdommen» av Simone de Beauvoir

S. D. Beauvoir skrev denne boken i 1970, men den ble først oversatt til norsk i 2016. Runar Bakken snakker om hennes syn på hva det innebærer å eldes og å leve som gammel. Populærvitenskapelig foredrag.

08 Oct

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Runar Bakken mener Simone de Beauvoirs bok «Alderdommen» bidrar til å øke vår forestillingsevne for hva det innebærer å eldes og leve som gammel.

– Hun øker vår forestillingsevne for hva det innebærer en dag å bli løftet opp og ut av de gatene og steder vi ferdes og lever i, for til slutt å befinne oss i overgangen mellom liv og død i eget hjem eller sykehjem. Beauvoir er blitt anklaget for å være for pessimistisk i sine beskrivelser av alderdommen. Det er jeg uenig i. Det hun vil og det hun gjør, er å stikke hull på mystifiseringer, myter og bortforklaringer med hensyn til hva det innebærer å eldes og leve som gammel før og nå, og hun gjør det på en måte som gjør at vi tør å se noe vi aldri tidligere har turt å se og ta inn over oss.Runar Bakken - portrettfoto

Dosent emeritus Runar Bakken har vært med på å etablere Senter for omsorgsforskning – Sør, og har siden 2012 arbeidet med problemstillinger innenfor gerontologi; læren om normal aldring.

Han har spesielt vært opptatt av spørsmål som forholdet mellom alderdom og sykdom, hva det innebærer å være avhengig av andre mennesker for å kunne leve videre, selvbestemt død, og frykten for alderdommen i et historisk og kulturelt perspektiv.

I de siste årene har han skrevet bok og arbeidet med paradokset: Alle vil leve lenge, men ingen vil bli gamle; og om å forlenge livet gjennom genetisk intervensjon; transhumanisme.