Bok fra CritLit-prosjektet med åpen tilgang

Gunhild Kvåle, Anders Eilertsen, Marthe Øidvin Burgess, Anne Løvland, Ingrid Ertzeid, Kirsten Linnea Kruse og Aslaug Veum.
FORFATTERNE: (fra venstre) Gunhild Kvåle (UiA), Anders Eilertsen (USN), Marthe Øidvin Burgess (USN), Anne Løvland (UiA), Ingrid Ertzeid (UiA), Kirsten Linnea Kruse (USN) og Aslaug Veum (USN). Kathy A. Mills (ACU, Australia) har også bidratt i boka, men var ikke til stede da bildet ble tatt.

Boka «Det tekstkritiske klasserommet» presenterer funn og erfaringer fra forskningsprosjektet CritLit og er fritt tilgjenglig for alle.

BokomslagForskningsprosjektet Critical Literacy in a Digital and Global Textual World (CritLit) har hatt som mål å utvikle ny kunnskap om arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet.

Forskere har samarbeidet med seks ungdomsskoler over en periode på to år, og i boka Det tekstkritiske klasserommet (Universitetsforlaget) presenteres funn og erfaringer fra dette prosjektet.

Boka er publisert med åpen tilgang og er fritt tilgjengelig for alle: Det tekstkritiske klasserommet | Books (idunn.no)

Boka kan være av interesse for forskere, lærerutdannere og lærerstudenter, samt skoleledere og lærere i skolen. 

Boka består av tre deler:

  1. I første del presenteres prosjektets teoretiske plattform og forskningsposisjon, samt forskingsdesign og metode.
  2. Den andre delen, som er den mest omfattende, består av et knippe delstudier av kritisk tekstarbeid i klasserommet basert på klasseromsutprøvinger som ble gjennomført ved ungdomsskolene som deltok. Forfatterne utforsker ulike muligheter og utfordringer ved kritisk tekstarbeid i klasserommet, særlig knyttet til multimodale og digitale hverdagstekster.
  3. I bokas siste del løftes hovedresultater fra prosjektet frem, med særlig vekt på et stillas for undervisning i kritisk tekstarbeid kalt CritLit-modellen, som prosjektet har utviklet. Erfaringer fra prosjektet blir også satt inn i en internasjonal kontekst, med blikk mot mulige utfordringer som kan oppstå i fremtidens globale og digitale mediesamfunn.