Den europeiske XR-industrien, forbrukere, lovgivere og akademia trenger å være tilstrekkelig bevisst på mulighetene, fordelene og risikoene ved XR-teknologien. Vi skal hjelpe Europa med å håndtere denne teknologien på en god måte.
eXtended Reality (XR) har i løpet av få år gått fra å være forbeholdt forskere i laboratorier til å bli en vanlig forbruksvare. Det er mange åpenbare fordeler med denne teknologien, men den bringer også med seg nye utfordringer og en ny type risiko.
Endrer måten vi lever på
Dette gjelder ikke minst innen etikk, sikkerhet, personvern og bruk på tvers av ulike operativsystemer. Det er blant annet innen disse områdene at XR4HUMAN skal bidra.
Denne teknologien endrer måten vi lever på. Det handler om hvordan vi tar til oss informasjon og hva vi gjør med denne informasjonen. Det handler også om hvordan vi kommuniserer med hverandre, hvordan vi lærer, arbeider, handler og leker. Veldig mye vil bli påvirket av dette, når en skal gjøre dette i en utvidet og ikke bare i en fysisk virkelighet.
Samtidig som den kommersielle utviklingen har skutt fart, mangler vi kunnskap om hvordan ulike former for eXtended Reality vil påvirke oss i forskjellige faser av livet. Dette vil kunne variere ut fra om vi er barn, ungdom, voksne, eldre, kvinne eller mann og om vi har en funksjonsnedsettelse.
Hvordan kan vi best utvikle og bruke denne teknologien for å maksimere fordelene og minimere de negative effektene?
- Et mål er å utvikle felles retningslinjer som gjør det enklere for europeiske selskaper og myndigheter å håndtere XR.
- Et annet mål er å utvikle noen online verktøy som både selskaper og myndigheter kan bruke.
- Prosjektet skal også lage et rangeringssystem og undervisningsmateriell som gjør det enklere for innbyggerne å velge de beste løsningene og produktene.
- Prosjektet skal dessuten påvirke selskaper og andre interessenter, blant annet gjennom et digitalt europeisk forum for dialog rundt bruk av XR.