På menneskerettighetsdagen 10. desember mottar tidsskriftet en helt ny pris fra Amnesty International USA – University and College Consortium for Human Rights Education (UCCHRE).
Human Rights Education Review (HRER) fokuserer på menneskerettigheter innen skole og utdanning. Tidsskriftet er «open access» og kan dermed leses av alle, selv om målgruppen i første rekke er akademikere som er opptatt av menneskerettigheter og utdanning.
– En laginnsats
Audrey Osler er sjefredaktør for HRER og den som tok inititativet til tidsskriftet. Osler er professor ved USNs fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap og University of Leeds.
Hun takker alle som har bidratt til å realisere tidsskriftet og forteller om et stort engasjement på USN og blant samarbeidspartnere og forskere internasjonalt.
– Dette har virkelig vært en laginnsats, og det er mange å takke. Utviklingen har vært enorm på disse få årene. Vi kan nå telle over tretti tusen nedlastinger av artikler. Det høres kanskje ikke så mye ut for de som er vant til tall fra YouTube, men for et tidsskrift av denne typen er det betydelig. Vi får også stadig inn flere artikler. For et år siden ble rundt 60 prosent av alle bidrag godtatt for publisering. Nå er dette tallet nede på 30, forteler hun.
Tidsskriftet er fagfellevurdert og på nivå 1 i det norske registeret over vitenskapelige publiseringskanaler.
I tillegg til redaksjonen, som består av ni medlemmer, er et stort redaksjonsråd også svært engasjert i produksjonen. Det består av over tretti akademikere fra hele verden.
– De bidrar med veldig mye og er langt mer personlig engasjert enn det som ofte er vanlig i slike sammenhenger, sier Osler.
LES OGSÅ: Her er USNs første vitenskapelige tidsskrift
Mener kunnskap må være tilgjengelig for alle
Hennes første lederartikkel i 2018 hadde tittelen «Human rights education: a project for our common future». Det sier noe om formål og ambisjoner, og vi spør henne hvordan hun jobbet for å få tidsskriftet på bena.
– Jeg har et stort internasjonalt kontaktnett med mennesker som jeg har blitt godt kjent med. Jeg inviterte dem inn, og mange av dem ble personlig engasjert i tidsskriftet. Dette er forskere som jobber med menneskerettigheter innen utdanning, andre som jobber med menneskerettigheter og multikulturalisme samt andre fagområder. Det er også juridiske eksperter som jobber med menneskerettigheter, forteller hun.
Osler sier hun alltid har vært opptatt av at kunnskap bør være tilgjengelig for alle. Derfor var det viktig å ikke legge tidsskriftet bak en betalingsmur.
– Hva vil du si om det dere har oppnådd så langt?
– Selv om jeg alltid er kritisk til egne prestasjoner, må jeg si at vi har kommet langt på kort tid. Da vi startet, fikk jeg høre at det ville ta minst ti år å virkelig etablere dette tidsskriftet. Jeg vil si at vi allerede har markert oss både i Norge og internasjonalt, og vi gir jo ikke bare ut tidsskriftet; i løpet av 2020 holdt vi også åtte nettseminar støttet av World Educational Research Association. Hvert av seminarene hadde mellom 40-100 deltakere fra store deler av verden. Vi lagde til og med vår egen YouTube-kanal, forteller Osler
– Hvordan ser du på denne prisen?
– Jeg er overveldet og ser dette som en anerkjennelse av hvor viktig det er at kunnskap om menneskerettigheter blir tatt inn i alle former for utdanning – både i skolen og innen høyere utdanning. Jeg mener at alle elever, uansett hvor de bor i verden, har en rett til å lære om menneskerettigheter i skolen. Dette kan vi også finne igjen i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter (artikkel 26, red. anm.), forteller Osler.
Dekan Per-Ludvik Kjendlie ved fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap sitter i styringsgruppen for tidsskriftet. Han sier prisen anerkjenner det gode arbeidet som er lagt ned og de flotte resultatene som er oppnådd.