Forskere fra Norge og Polen har studert minikvalifikasjoner

FELLESPROSJEKT: Disse forskerne fra Universitetet i Sørøst-Norge og Krakow økonomiske universitet har studert bruken av mikrostudier. Gruppebilde
FELLESPROSJEKT: Disse forskerne fra Universitetet i Sørøst-Norge og Cracow Economic University har studert bruken av minikvalifikasjoner.

De har funnet ut at minikvalifikasjoner (micro-credentials) kan ha en betydelig innvirkning på høyere utdanning.

— Kortere moduler, ned til ett studiepoeng vil gjøre det enklere for studentene å tilpasse studieprogrammet sitt, sier dosent Lasse Berntzen.

Han er en av forskerne fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) som har studert minikvalifikasjoner (micro-credentials) som en del av et samarbeidsprosjekt med Cracow Economic University

Prosjekttittelen er «Alignment of ICT-Related Curricula with Labour Market Expectations», og forskningen er presentert i en rapport med tittelen «Analysis of the concept of micro-credentials and its feasibility of implementation at CUE and USN» (PDF)

Prosjektet ble svært aktuelt da Rådet for Den europeiske union (EU) 16. juni 2022 vedtok en anbefaling om en europeisk tilnærming til minikvalifikasjon for livslang læring og ansettbarhet.

Prosjektet skal støtte utvikling, implementering og anerkjennelse av mikrostudier på tvers av institusjoner, virksomheter, sektorer og grenser.

Program for luftfartssektoren

Samtidig har forskere fra samme gruppe vært involvert i et kompetanseutviklingsprogram for luftfartssektoren.

Dette programmet består av totalt 40 ett-ECTS-emner innenfor fire områder:

Cybersikkerhet, generell sikkerhet, bærekraft og etterlevelse (compliance).

Hver modul inkluderer:

• en introduksjon til området
  • åtte 15-minutters nettforelesninger
  • åtte 15-minutters podkaster
  • og en kviss

Hver student tar opp to videoer for å introdusere seg selv og reflektere over tilegnet kunnskap og ferdigheter.

Tre nye programmer

Kompetanseutviklingsprogrammet har ført til tre nye programmer:

• et for maritim sektor
  • et for gjenvinningsbedrifter
  • og et for landbrukssektoren

Dosent Lasse BerntzenBasert på erfaringene fra luftfartssektoren er modulene økt til 2,5 stp, og forelesningene og podkastene er på 20 minutter i stedet for 15 minutter.

Noen av modulene har også fysiske samlinger for å gi deltakerne praktisk erfaring og eksempler fra det virkelige liv.

Disse programmene starter neste vår, og hvert program vil ha nye utgaver de neste to årene.

— ICAM-prosjektet har gitt en teoretisk kontekst for disse programmene, og viser hvordan forskning kan påvirke læreplanutvikling, spesielt når det er rettet mot etterutdanningsprogrammer, sier Lasse Berntzen.