Reiser til USN for å utvikle ekspertise innen bærekraft

ERASMUS+ Blended Intensive Programme: Driving Sustainable Futures in Higher Education. Åsgårdsstrand 2023.
ERASMUS+ Blended Intensive Programme: Driving Sustainable Futures in Higher Education: Åsgårdsstrand 2023
gruppe mennesker poserer for kaqmera i lette sommerklær. Foto

USN har ledet an i utviklingen og gjennomføringen av vårt første Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP). Tema er bærekraftig framtid innen høyere utdanning.

27 deltakere fra ti ulike europeiske universiteter tilbrakte overgangen mellom juni og juli 2023 langs fjorden i Åsgårdstrand, der de deltok i den første delen av Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP) «Driving Sustainable Futures in Higher Education», som har sterk forankring i USNs Senter for bærekraftig omstilling.

Bakgrunnen for programmet er utfordringene verden står overfor knyttet til klima, miljø og naturkriser, samt økende sosial ulikhet, og behovet for bærekraftig omstrukturering av alle menneskelige aktiviteter dette innebærer.

Programmet er utviklet av et konsortium bestående av fire universiteter: USN, irske Universitet i Limerick, belgiske Universitetet i Antwerpen og portugisiske NOVA Universitet Lisboa.

Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP)

• en del av Erasmus+ som tilbyr muligheter for internasjonal mobilitet og samarbeid innen høyere utdanning
  • kombinerer fysiske og digitale elementer i læringsprosessen
  • rettet mot grupper av høyere utdanningsinstitusjoner som ønsker å utvikle felles læreplaner og aktiviteter for studenter, akademisk personale og administrativt personale
  • fremmer innovativ undervisning og læring ved å integrere ulike pedagogiske tilnærminger, inkludert online samarbeid, forskningsbasert læring og utfordringsorienterte metoder

– Dagens universiteter må bevege seg mot tverrfaglige måter å produsere og spre kunnskap på. Vi må bli mer åpne institusjoner med sterkere tilstedeværelse i samfunnet gjennom proaktivt engasjement og partnerskap med andre samfunnsaktører, sier Annette Bischoff, som leder USN Senter for bærekraftig omstilling.

Til fjells

På dag 1 fokuserte deltakerne på en verden i endring, antropologiske perspektiver på omstruktureringen av utdanningen, samt forberedelse av deltakerne på mye lagarbeid.

På dag 2 holdt Andrea Deverell fra Universitetet i Limerick en økt med tema «Sustainable to Regenerative Futures: Igniting Collective Imaginaries»

Resten av det ukeslange programmet innebører fjellturer, besøk til stedsbaserte bærekraftsinitiativer i regionen, samt utvikling av småskalaprosjekter som skal implementeres ved egne institusjoner.

Deltakerne vil også, gjennom hele uka, diskutere og dele perspektiver om fordeler og utfordringer ved arbeid på tvers av vitenskaper, kunnskaper og sektorer.

Ekspertise innen bærekraft

– Universitetene utfordres til å omstrukturere både forskning og utdanning for å imøtekomme behovet for ekspertise innen bærekraft som etterspørres på alle samfunnsområder, både i privat og offentlig sektor. Samarbeid, medskaping og produksjon og deling av kunnskap på tvers av nasjonale grenser er nødvendig for de kollektive, globale oppgavene vi står overfor i overgangen til en bærekraftig fremtid, sier Bischoff.

«Driving Sustainable Futures in Higher Education»

• tilbyr en arena for diskusjon om å arbeide på tverrfaglige måter, og om samarbeid på tvers av ulike vitenskaper, kunnskaper og sektorer
  • tar opp ulike problemstillinger knyttet til bærekraft i høyere utdanning
  • tilbyr refleksjoner om sammenhenger, motsetninger og paradokser mellom ulike av FNs bærekraftsmål