Simulering eller trening av praktiske ferdigheter har fått en stadig større plass i utdanning av helseprofesjoner. I jordmorfag er simulering en viktig del av studiet. Kliniske jordmødre ansatt ved utdanningen fasiliterer læringsmuligheter og ved hjelp av nytt og avansert utstyr får studentene anledning til å trene på praktiske ferdigheter som nyfødsresucitering, seteforløsning, blødning og keisersnitt før de møter disse utfordrende situasjonene i klinisk praksis. Ved senter for kvinne-, familie- og barns helse forsker vi på simulering som kvalitetssikrende pedagogisk metode for å forberede masterstudenter til å håndtere den kliniske hverdagen.
Forskning
- Health education in India and Norway: improving learning outcomes through student exchange, teacher involvement and virtual mobility (HEIN)
- The ResMid Study. Newborn Resuscitation in Midwifery education - A qualitative implementation study (Linda Wike Ljungblad).
The overall aim of the PhD project is to explore midwives experiences in newborn resuscitation and to prepare midwifery students for newborn resuscitation by developing and implementing an educational program for Master in midwifery students at the University of South-Eastern Norway.