I går ble nyheten om at Kongsberggruppen mottar rundt 20 millioner euro fra EUs program for forskning og innovasjon, Horisont 2020, offentliggjort.
Prosjektet AUTOSHIP, som består av 11 partnere fra 5 ulike land, skal løse utfordringer knyttet til autonom skipsfart.
AUTOSHIP-prosjektet skal bygge to autonome fartøy, samt tilknyttet infrastruktur og havnekontroll. Fartøyene vil bli testet i to pilot-demonstrasjoner som skal frakte gods i kystnære farvann (Short Sea Shipping) og på europeiske kanaler (Inland Waterways). Teknologien som skal utvikles og testes i prosjektet vil omfatte fullautonom navigasjon, selvdiagnostikk, prognostikk, driftsplanlegging og kommunikasjonsteknologi. Digitale verktøy og metoder for design, simulering og kostnadsanalyse vil også bli utviklet.
I utlysningen la EU vekt på at prosjektet skulle føre til et gjennombrudd i automatisert vannbåren transport gjennom å demonstrere fullautonome fartøy. Ambisjonen til AUTOSHIP prosjektet er å levere teknologien til markedet om 5 år.
EU-nettverk Sørøst-Norge har vært en viktig døråpner til Horisont 2020 ifølge Stig-Einar Wiggen, Kongsberg Digital. EU-nettverket startet å jobbe med Kongsberg Digital tilbake i 2016, da nettverket bisto med å finne de rette finansieringsmulighetene: «EU-nettverket ble vårt første møte med Horisont 2020». Mulighetene var mange og det var store midler til rådighet i programmet. Dialogen med EU-nettverket åpnet øyene våre for mulighetene som fantes og det motiverte oss til å gå videre med en søknad», sier Wiggen.
I tillegg til å sortere i mulighetene tilrettela EU-nettverket for aktuelle møter: «Møtene var skreddersydde for Kongsbergs behov, vi fikk bred innsikt og møtte mange svært relevante aktører» kommenterte Wiggen. Blant annet ble det holdt møter med Forskningsrådet for å diskutere veien videre, tilstede var Nasjonale Kontaktpunkter (NCP) for Horisont 2020 i Forskningsrådet samt Kongsberg Maritime og Kongsberg Digital.
I tillegg arrangerte nettverket høsten 2017 et seminar i Brussel hvor fokuset var på Autonom Transport. Tilstede var nøkkelaktører fra Kommisjonen, sentrale aktører fra Buskerud, Telemark og Vestfold samt europeiske industriaktører. Kongsberg gruppen og Rolls Royce Commercial Marine (nå Kongsberg Maritime Commercial Marine) presenterte seg selv og sitt arbeid, og møteplassen ble et nøkkelarrangement i den videre utviklingen av en søknad mot den aktuelle utlysningen.
EU-nettverket gratulerer Kongsberggruppen med prosjektet!
Mer informasjon om AUTOSHIP kan man se på EUs nettsider.