Line Joranger

Professor
Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Campus Vestfold
Joranger har doktorgrad i psykologi. Hun er professor i sosial-, kultur-, og samfunnspsykologi. Hennes fagområder er global helse, psykososialt arbeid med barn og unge, makt og språk, vitenskapsfilosofi, kultur- og samfunnspsykologi, etikk og menneskerettigheter. Joranger forskning handler om å reflekterer kritisk over diskursive praksiser og menneskretettighetenes idegrunnlag innenfor nasjonale og globale helse- og velferdspraksiser. Hun retter søkelys på hvordan institusjonelle og politiske strukturer og ideer kan stå i veien for likeverd og anerkjennelse innenfor dagens helse- og velferdstjenester. Forskningen hennes problematiserer det intersubjektive forholdet mellom levd erfaring, kunnskap og praksis, epistemologi og behandling. Hun er opptatt av det komplekse forholdet mellom individ og sosiokulturelle kontekster, herunder forholdet mellom erfaring og viten(skap), livsverden og teknologi, forvaltningsidealer og menneskerettigheter. Hennes undervisning og arbeider har som mål å kaste lys på (makt)forhold, logikker og argumentasjoner, som påvirker helse og menneskers verdighet. For tiden arbeider hun med en vitenskapelig monografi for Routledge: "Fear and Care in a Pandemic: New Interpersonal Relationships with the Other, Oneself and the World". Tidligere utgivelser for Routledge er: "An interdisciplinary Approach to the Human Mind: Subjectivity, Science and Experiences in Change (Cultural Dynamics of Social Representation)". Routledge 2018. Hun er medlem av Regional komite for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK), som fagekspert for psykologi.

Ansvarsområder

NÅVÆRENDE ANSVARSOMRÅDER

  • Programansvarlig for det internasjonale masterprogrammet: Global Health - Healthy Relationships
  • Fakultetets konsortiumkontakt i Global Helse:  https://gh-consortium.org/
  • Emneansvarlig for det internajonale masteremnet: Humans Meet Humans
  • Emneansvarlig for USN's overfakultære phd-kurs Theory of Science and Research Ethics
  • Underviseer ved Master i Barnevern
  • HS fakultetets representant i USNs Scholars at Risk komite (SAR)
  • Master- og phd veiledning
  • Master i Samfunn og Helse
  • Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge
  • Forskning

TIDLIGERE ANSVARSOMRÅDER:

  • EDUC - utvikling av onlinekurs i vitenskapsteori, metode og etikk
  • Deltatt i prosjektgruppen som utarbeider kvalitetssystemer for helseforskning ved USN
  • Emneansvarlig for phd-kurset: Theory of Science and Research Ethics (PHDTSRE) ved phd programmet: Pedagogical Resources and Learning Processes in Kindergarten and School (PEDRES) and PhD-program in Culture Studies.
  • Emneansvarlig for PhD kurset The Science and Practice of Person-Centred Research.
  • Underviser, veileder og sensurerer ved ulike phd-kurs.
  • Leder fakultetetes stipendiatsamlinger.  
  • Master i samfunn og helse: Underviser, veileder og sensurerer.
  • Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge: Underviser, veileder og sensurerer.
  • Bachelor: barnevern og vernepleie: Underviser, veileder og sensurerer.
  • Programutvikling
  • Forskning 

Kompetanse

  • Global Helse
  • Psykologi, filosofi, og idéhistorie
  • Kritisk psykologi og samfunnsteori
  • Etikk og menneskerettigheter
  • Kultur og meningsdanning
  • Kvalitiativ metode
  • Diskursanalyse
  • Eksistensiell helse 
  • Makt- og språkteori
  • Sosial representasjon 
  • Kroppsfenomenologi
  • Nærmiljøarbeid
  • Demokrati- og mobiliseringsarbeid 
  • Samfunnsplanlegging 
  • Barnevern, vernepleie
  • Ledelse, kommunikasjons- og informasjonsutvikling

CV

Education

  • Dr.Philos (2015). Department of Psychology, University of Oslo. Thesis: Subjectivity as Science and Experience. An Existential-Phenomenological and Historical Approach to Subjectivity, Objectivity, and Psychology.  Committee: Professor Jaan Valsiner, Clark University, USA, Professor Daniel Robinson, University of Oxford, UK, Professor Siri Erika Gullestad, Department of psychology, University of Oslo.
  • PhD candidate (2008-2012). Department of Philosophy, Classics, History of Art and Ideas, University of Oslo. Thesis: Mental Illness and Existence. Foucault's 1954 Philosophy and Psychopathology. 
  • Master  (2006). Department of Philosophy, Classics, History of Art and Ideas, University of Oslo. Thesis: Machiavelli’s Medical Metaphors. An ABC for sick states.
  • Advanced study (2000-2002). Public Relations, Leadership, and Applied Communication, Lillehammer University College.
  • Master (1996). Department of Local Planning (Political Science), Lillehammer University College. Thesis: Individual Freedom and Knowledge in Modern Democracies.
  • Bachelor (1993). Department of Political Science and Social Anthropology, University of Oslo, and Department of Philosophy, Classics, History of Art and Ideas, University of Oslo.

Work

  • Professor of Social-, Cultural-, and Community Psychology  USN, (2019-) 
     
  • Associate Professor of Cultural and Community Psychology. University of Oslo (UiO), Department of Psychology (PSI) 2017–2021 (50–20% position) 

    - Responsible for Ph.D. courses in qualitative methods (PSY9103, PSY9250) and the master’s thesis course (PSY4521). 

    - Taught psychology and ethics at the bachelor level. 

    - Supervised and assessed students at all levels, focusing on Ph.D and master’s programs in health, development, and community  psychology. 

  • Associate Professor II,  Cultural Psychology, Volda University College (20% position) 

       - Taught and supervised students in Health and Social Work 
       "Empowerment and Mastery" and in the Ph.D. program 
       "Conditions for Professional Practice". 

  • Associate Professor of Community Medicine/public health medicine. University of South-Eastern Norway (USN), 2002–2019

       - Academic and administrative leader for the Social Educator 
       Program at Telemark University College, Vestfold (2002–2011). 

       - Developed national and international internship programs and
       collaboration projects with public and private health, social, and
       education services. 

       - Taught, supervised, and assessed students in areas such as Child
       Welfare, Social Education, Preventive Work with Children and 
       Adolescents, and Person-Oriented Health. 

       - Organized professional development days, workshops, and 
        seminars.

  • Information Officer/Project Manager/International Coordinator, Horten Municipality, 2000–2002 

       - Led the planning, development, and implementation of the
       municipality's intranet and website. 

      - Developed the municipal information plan, strategies, and 
       transparency policies. 

      - Managed the municipal service center and initiated 
     internationalization projects. 

      - Contributed to SOS Children’s Villages projects abroad as a 
      professional advisor.

  • Head and Project Manager, Youth Services, Horten Municipality, 1997–2000 

      - Coordinated and developed support services for children and
       youth, focusing on local community development and preventive
       work with  a cross-disciplinary approach. 

      - Led the creation of municipal action plans such as "Preventive
      Work for Children and Youth" and "Parental Guidance Programs." 

      - Co-developed the "Barnetråkk" method for urban planning with
      children in collaboration with Vestfold County Municipality. 

     - Served as the municipality’s spokesperson for children and
      established the children and youth council in 1997.

  • Research Consultant, Norwegian Ministry of Environment (Local Environment Secretariat), 1996 

       - Contributed to the SAM program (collaboration between local and
       municipal resources) and Local Agenda 21. 

       - Developed materials for White Papers: No. 29 (Regional Planning
       and Land Policy) and No. 58 (Environmental Policy for Sustainable
       Development). 

Publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv