I desember 2020 fikk USN åtte millioner kroner fra HK-dir (daværende Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning).
Pengene ble brukt til å utvikle nye læringsformer som kobler studenter og arbeidsgivere tettere sammen.
«Innovasjon i team» var et av to USN-prosjekter som fikk støtte (fem millioner kroner). USN Handelshøyskolen fikk ansvaret for gjennomføringen av prosjektet.
I desember 2023 vedtok styret at «Innovasjon i team» skal være et signaturemne ved USN, etter disse prinsippene:
- Signaturemnet tas av flertallet av et helt studentkull, som vil si minimum 50 %.
- Signaturemnet gir studentene en generisk kompetanse som er anvendelig og relevant i alle deler av arbeidslivet.
- Signaturemnet muliggjør at studenter møtes på tvers av studieprogram, for å øke potensialet for innovasjon.
- Signaturemnet profilerer USN ved å gi studentene innovative ferdigheter og tankesett, og anerkjennes av samarbeidspartnere i både offentlig og privat sektor.
- Signaturemnet tilbys også på engelsk.
Pilotprojekt 2021 - 2023
Partnere i prosjektet
- Vestfold og Telemark Fylkeskommune
- Viken Fylkeskommune
- Avfall Norge
- NHO Vestfold og Telemark
- Statens vegvesen
- Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
- Universitetet i Stavanger (UiS)
- Danmarks Tekniske Universitet (DTU
- Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark
- UN Global Compact Norway
- Sustainability Hub Norway
- Telemarksveka
Prosjektets hovedmål
- Å utvikle og etablere et nytt emne på tvers av fakulteter og fagretninger.
- Der skal inntil 500 avgangsstudenter hvert år jobbe i team på fem personer med reelle oppgaver for offentlige og private virksomheter.
- Emnet skal ha et overordnet fokus på bærekraftsutfordringer i arbeidslivet.
Prosjektets delmål
- Utvikle og etablere versjon 1 av emnet innen juni 2021. Fullført.
- Utvikle obligatorisk seminar for fagpersonell som skal arbeide med studentgruppene feb 2022 – jun 2022. Pågående.
- Rekruttere case fra arbeidslivet som fordrer samarbeids- og innovasjonskompetanse (2021 – 2023). Pågående.
- Gjennomføre tre piloter (hvert høstsemester) med påfølgende evalueringer og justeringer aug. 2021 – des. 2023. Pågående.
- Evaluering av, overlevering av, og opplæring i prosjektresultatet for implementering i studieporteføljen des. 2023 – feb. 2024.
Prosjekt-organisasjon
Prosjektet er organisert med en operativ utviklingsgruppe som har ansvar for gjennomføringen av alle aktivitetene i prosjektet, en referansegruppe og en styringsgruppe.
Utviklingsgruppen består av fagansatte fra USN Handelshøyskolen, og de til enhver tid involverte faglærerne.
Referansegruppen består av representanter fra de øvrige fakultetene i USN, eksterne partnere fra både UH-sektor, arbeids- og samfunnsliv, og studentrepresentant.
Styringsgruppen består av ledere på ulike nivåer, samt studentrepresentant.