Ansvarsområder
- Undervisning på emne 1 i norsk for 1-7 og 5-10 høst 2024
- Undervisning på emnet Lesing, skriving og muntlige ferdigheter vår 2025
- Kullansvarlig for masterstudenter i norskdidaktikk, kull 2022
- Veiledning på masteroppgaver i norskdidaktikk
- Deltagelse i forskningsprosjektet CritLit
- Nettverksansvarlig for Dekomp i Tønsberg og Holmestrand
Kompetanse
- Kritisk literacy
- Sosialsemiotikk
- Kritisk diskursanalyse
- Sakprosa
- Norskdidaktikk
- Skriveopplæring og elevtekster
CV
Arbeid
2022 - : Førstelektor på kvalifisering, Universitetet i Sørøst-Norge
2019 - 2022: Høgskolelektor, Høgskolen i Østfold
2011 - 2019: Lektor, Greåker videregående skole
2000 - 2011: Adjunkt, Cicignon skole
1999 - 2000: Assistent, Kersal Mount Nursing Home, Sheffield, UK
1998 - 1999: Timelærer, Bryn skole
1997 - 1998: Assistent, Frydenhaug stuudentbarnehage
Utdanning
2014 - 2017: Master i norskdidaktikk, Universitetet i Sørøst-Norge
2006 - 2010: Norskfaglige emner, Høgskolen i Østfold og Høgskolen i Oslo og Akershus
1992 - 1997: Cand.mag.-utdanning med fagene historie, sammenlignende politikk og idehistorie, Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo
1989 - 1992: Christianslund videregående skole, Fredrikstad
Publikasjoner
Vitenskapelige artikler
Eilertsen, A. & Næsje, R.L. (2023): "Progresjon i kritisk lesing i norskfagets lærebøker". I: Maugesten, M. & Spernes, K. (red.) Overgangern i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Universitetsforlaget (s. 214-228)
Veum, A. & Eilertsen, A. (2019): "Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire Vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst". I: Norsklæreren 1/2019. Landslaget for norskundervisning. Aslaug Veum og Anders Eilertsen: Kritisk lesing av historiske saktekster — Landslaget for norskundervisning
Formidlingsartikkel
Eilertsen, A. (2016): "The Act of Teaching? En didaktisk analyse av anslaget til dokumentarfilmen The Act of Killing". I: Norsklæraren 2/2016. Landslaget for norskundervisning.
Foredrag/konferansebidrag
Eilertsen, A. (2018): "Kritisk analyse av historisk hatretorikk". Foredrag under den årlige konferansen til Landslaget for norskundervisning.
Eilertsen, A. (2018): "Kritisk lesing av sakprosa. Analyse, undervisningsopplegg og utprøving". Foredrag for alle norsklærerne på de videregående skolene i Møre og Romsdal.
Eilertsen, A. (2021): "Critical reading – selective perspectives and some tools". Foredrag/seminar for lærere i Erasmus+-programmet.