Kompetanse
Undervisning på USN (for tiden):
- KRLE i grunnskolelærerutdanning
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
Forskningsinteresser:
- Religion i mediene
- Mediebruk i religionsundervisning
- Religionsdidaktikk
- Flerkultur/mangfold
CV
Utdannelse:
PhD i medier, kultur og religion
Religionshistorie hovedfag
Filosofi mellomfag
Idéhistorie mellomfag
Sosiologi grunnfag
Psykologi grunnfag
Kristendom grunnfag
Semesteremne koinégresk
Publikasjoner
Hansen, O.H.B. og Toft, A. (2022). Mediatised human rights education: the (challenging) role of the Norwegian Broadcasting Corporation. Human Rights Education Review (HRER).
Toft, A. (2021). «Fakta-resistente fordommer: Stereotyper og arbeid mot fordommer i skolens religionsundervisning» i Marie von der Lippe (Red.). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget.
Toft, A. (2021). «Killing in the name of< insert god here>: Religion som narrativt virkemiddel i TV-seriene Carnival Row og Legion». DIN-Tidsskrift for religion og kultur, (1).
Toft, A. (2021). «Først engasjement, så innhold. Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole». Prismet 72(1).
Toft, A. (2020). «When Terror Strikes: The 2015 Paris Attacks in Religious Education Classrooms in Norway». Religions 2020, 11, 208.
Toft, A. (2019). Conflict and Entertainment. Media Influence on Religious Education in Upper Secondary School in Norway. Doktorgradsavhandling. MF Vitenskapelig Høyskole.
Toft, A. (2019). «The Extreme as the Normal: binary teaching and negative identification in religious education lessons about Islam» British Journal of Religious Education.
Toft, A. (2018). «Nettbrett, fortelling og kategorial danning» i Kåre Fuglseth (red.) Kategorial danning og bruk av IKT i undervisning. Fagbokforlaget.
Toft, A. (2018). «Inescapable News Coverage: Media Influence on RE Lessons About Islam» i Knut Lundby (ed.) Contesting Religion. The Media Dynamics of Cultural Conflicts in Scandinavia. DeGruyter.
Lied, L.I. og Toft, A. (2018). «‘Let me Entertain You’: Media Dynamics in Public Schools» i Knut Lundby (ed.) Contesting Religion. The Media Dynamics of Cultural Conflicts in Scandinavia. DeGruyter.
Toft, A. og Broberg, M. (2018). «Perspectives: Mediatized Religious Education» i Knut Lundby (ed.) Contesting Religion. The Media Dynamics of Cultural Conflicts in Scandinavia. DeGruyter.
Toft, A. (2017). «Islam i klasserommet. Unge muslimers opplevelse av undervisning om islam.» i Ida Marie Høeg (red.) Religion og ungdom. Universitetsforlaget.
Toft, A. og Rosland, K.T. (2014). «Barnehager og høytidsmarkering: en gjennomgang og diskusjon av begrunnelser knyttet til manglende markering av ikke-kristne høytider». Prismet 65(4), s. 211- 225.
Toft, A. (2014). «Jeg har faktisk valgt å ikke være åpen om det» i Fuglseth, K. (red.) RLE i klemme, Akademika forlag.
Toft, A. (2014). «Staten har meldt seg ut av kirken» i Fuglseth, K. (red.) RLE i klemme, Akademika forlag.
Rosland, K. T. og Toft, A. (2013). «Markering av minoriteters¨høytider i barnehagen: en undersøkelse av forholdet mellom rammeplan og praksis.» I: FoU i praksis 2012: conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. Akademika forlag.