Birger Opstad

Visedekan
USN Handelshøyskolen
Campus Drammen
Førsteamanuensis i markedsføring og visedekan ved USN Handelshøyskolen (2. periode). Utdannet med doktorgrad innen markedsføring fra Norges Handelshøyskole. Startet ved USN i 2002 som stipendiat i visuell kommunikasjon. Har tidligere vært prodekan i 2 perioder og instituttleder i 1 periode. Har lang ledererfaring og har i tillegg bred undervisnings- og veiledningserfaring på bachelor- og masternivå. Spesielt opptatt av merkeutvidelser, forbrukerpsykologi, beslutningsatferd, prispresentasjon, strategi og kvantitativ metode. Ble merittert underviser ved USN i 2021.

Ansvarsområder

  • Visedekan USN Handelshøyskolen med ansvar for bachelor- og masterutdanninger
  • Programansvarlig bachelor i økonomi og ledelse (EFMD akkreditert)

CV

Formell utdanning:

  • Norges Handelshøyskole, Doktorgrad i Markedsføring (Ph.D-/Dr.Oecon programmet)
  • Høgskolen i Buskerud, Hovedfagsstudium i Markedsføring (cand.merc.)
  • Høgskolen i Buskerud, Påbyggingsstudium i Markedsføring (cand.mag.)
  • Høgskolen i Telemark, Informatikk
  • Høgskolen i Agder, Det Økonomisk-Administrative Studiet
  • Hovden Skigymnas, Langrenn som spesialidrett

Kurs:

  • UHR (2019/2020): Dekanskolen (Samlinger over 12 hele dager)
  • USN (2019/2020): PhD-veilederkurs (120 timer)
  • USN (høsten 2019): UH-PED2 Utdanning i en digital tid (10 studiepoeng)
  • USN (våren 2019): UH-PED1 Undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning (10 studiepoeng)

Akademisk grad:

  • Ph.D., Norges Handelshølyskole
  • cand.merc., Høgskolen i Buskerud
  • cand.mag., Høgskolen i Agder

Relevant arbeidserfaring:

  • Visedekan, Universitetet i Sørøst-Norge
  • Instituttleder, Høgskolen i Buskerud og Vestfold
  • Førsteamanuensis, Høgskolen i Buskerud
  • Prodekan, Høgskolen i Buskerud
  • Doktorgradsstipendiat, Høgskolen i Buskerud
  • Førsteamanuensis II, Høyskolen Kristiania (Markedshøyskolen)
  • Oppdragsforeleser, Senzie akademiet
  • Gjesteforeleser, Høgskolen i Oslo og Høgskolen Vestfold
  • Sensor, Handelshøyskolen BI, NITH, og høgskolene i Gjøvik, Hedmark, Vestfold, Sør-Trøndelag og Finnmark
  • Adjunkt, Ringerike Videregående Skole
  • Intervjuer, ACNielsen
  • Korporal, Forsvaret

Utenlandsopphold:

  • University of Minnesota

Priser:

  • Color Line Prisen for beste hovedfagsavhandling ved Høgskolen i Buskerud 2001-2002
  • Visjonsprisen ved Høgskolen i Buskerud 2004. Ny visjon: ”Vi gir talentene en fremtid!”

Konferansebidrag:

  • Opstad, Birger (2004): Hvordan kan en e-handelsaktør øke konsumentens velferd ved produktbeslutninger foretatt på Internett? Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
  • Opstad, Birger og Helstad, Kristin (2006): Konsumentens måloppnåelse som effekt av ulik tilretteleggelse av
  • produktinformasjon på Internettsider. Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
  • Opstad, Birger (2008): Kompleksiteten innenfor utvidelseskategorien og vurdering av merkeutvidelser. Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
  • Opstad, Birger (2009): Samsvar mellom originalmerkets merkepersonlighet og settingens merkepersonlighet på konsumentens holdning til merkeutvidelser. Paper presentert på Johan Arndt markedsføringskonferanse – TØH, Trondheim.
  • Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2010): Multicomponent bundle pricing: Partitioned or consolidated presentation? Paper presentert på Johan Arndt markedsføringskonferanse – HIBU, Sundvolden.
  • Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2011): Vacation packaging:  The impact of bundle size and price presentation on price expectations and evaluation, Abstract presented at the 5th ICNT Conference, Drammen.
  • Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2012): Multicomponent bundle pricing: Partitioned or consolidated presentation? Advances in Consumer Research, 2012, ACR, Volume 39.
  • Engeset, Marit Gundersen and Opstad, Birger (2017). Evaluation effects of bundle size and price presentation. Journal of Consumer Marketing;Volum 34 (5) s. 393-403.

 Konsulentrapporter:

  • Internettsøk og produktbeslutning - nettsidestrategi, Elkjøp Norge
  • Merkevarebygging og nettstrategi, Destinasjon Hemsedal
  • Strategi- og markedsplan, Optima Partner

 Leserinnlegg:

  • Alkoholreklame gir økt konsum, Dagens Næringsliv
  • En håpløs kampanje? Dagbladet

Studentarbeider, høyere nivå:

  • Internettsøk og produktbeslutninger - i et forbrukerperspektiv. Hovedfagsavhandling. HIBU
  • Merkeutvidelser: Betydningen av kompleksitet innen utvidelseskategorien og informasjonstilgjengelighet på konsumentens vurdering. Doktorgradsavhandling. NHH.

Råd og utvalg:

  • Medlem Udanningsutvalget (UFU) ved Universitetet i Sørøst-Norge 
  • Medlem USN Handelshøyskolens forskningsprogram
  • Leder av kvalitetsråd USN Handelshøyskolen
  • FOU-utvalget ved Høgskolen i Buskerud
  • Reviewer Oxford University Press
  • Læringsmiljøutvalget ved Høgskolen i Buskerud
  • Akkreditering av Bachelorstudium i Art Direction, Westerdals School of Communication, på oppdrag fra NOKUT.
  • Sakkyndig komite ved Handelshøyskolen BI, høgskolelektor i markedsføring
  • Sakkyndig komite ved Handelshøyskolen BI, førsteamanuensis i markedsføring
  • Oppnevnt av Handelshøyskolen BI for å vurdere lærebok i kurset Metode og markedsinnsikt

 

Publikasjoner