Førsteamanuensis i markedsføring og visedekan ved USN Handelshøyskolen (2. periode). Utdannet med doktorgrad innen markedsføring fra Norges Handelshøyskole. Startet ved USN i 2002 som stipendiat i visuell kommunikasjon. Har tidligere vært prodekan i 2 perioder og instituttleder i 1 periode. Har lang ledererfaring og har i tillegg bred undervisnings- og veiledningserfaring på bachelor- og masternivå. Spesielt opptatt av merkeutvidelser, forbrukerpsykologi, beslutningsatferd, prispresentasjon, strategi og kvantitativ metode.
Ble merittert underviser ved USN i 2021.
Ansvarsområder
- Visedekan USN Handelshøyskolen med ansvar for bachelor- og masterutdanninger
- Programansvarlig bachelor i økonomi og ledelse (EFMD akkreditert)
CV
Formell utdanning:
- Norges Handelshøyskole, Doktorgrad i Markedsføring (Ph.D-/Dr.Oecon programmet)
- Høgskolen i Buskerud, Hovedfagsstudium i Markedsføring (cand.merc.)
- Høgskolen i Buskerud, Påbyggingsstudium i Markedsføring (cand.mag.)
- Høgskolen i Telemark, Informatikk
- Høgskolen i Agder, Det Økonomisk-Administrative Studiet
- Hovden Skigymnas, Langrenn som spesialidrett
Kurs:
- UHR (2019/2020): Dekanskolen (Samlinger over 12 hele dager)
- USN (2019/2020): PhD-veilederkurs (120 timer)
- USN (høsten 2019): UH-PED2 Utdanning i en digital tid (10 studiepoeng)
- USN (våren 2019): UH-PED1 Undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning (10 studiepoeng)
Akademisk grad:
- Ph.D., Norges Handelshølyskole
- cand.merc., Høgskolen i Buskerud
- cand.mag., Høgskolen i Agder
Relevant arbeidserfaring:
- Visedekan, Universitetet i Sørøst-Norge
- Instituttleder, Høgskolen i Buskerud og Vestfold
- Førsteamanuensis, Høgskolen i Buskerud
- Prodekan, Høgskolen i Buskerud
- Doktorgradsstipendiat, Høgskolen i Buskerud
- Førsteamanuensis II, Høyskolen Kristiania (Markedshøyskolen)
- Oppdragsforeleser, Senzie akademiet
- Gjesteforeleser, Høgskolen i Oslo og Høgskolen Vestfold
- Sensor, Handelshøyskolen BI, NITH, og høgskolene i Gjøvik, Hedmark, Vestfold, Sør-Trøndelag og Finnmark
- Adjunkt, Ringerike Videregående Skole
- Intervjuer, ACNielsen
- Korporal, Forsvaret
Utenlandsopphold:
- University of Minnesota
Priser:
- Color Line Prisen for beste hovedfagsavhandling ved Høgskolen i Buskerud 2001-2002
- Visjonsprisen ved Høgskolen i Buskerud 2004. Ny visjon: ”Vi gir talentene en fremtid!”
Konferansebidrag:
- Opstad, Birger (2004): Hvordan kan en e-handelsaktør øke konsumentens velferd ved produktbeslutninger foretatt på Internett? Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
- Opstad, Birger og Helstad, Kristin (2006): Konsumentens måloppnåelse som effekt av ulik tilretteleggelse av
- produktinformasjon på Internettsider. Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
- Opstad, Birger (2008): Kompleksiteten innenfor utvidelseskategorien og vurdering av merkeutvidelser. Paper presentert på FIBE konferansen – NHH, Bergen
- Opstad, Birger (2009): Samsvar mellom originalmerkets merkepersonlighet og settingens merkepersonlighet på konsumentens holdning til merkeutvidelser. Paper presentert på Johan Arndt markedsføringskonferanse – TØH, Trondheim.
- Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2010): Multicomponent bundle pricing: Partitioned or consolidated presentation? Paper presentert på Johan Arndt markedsføringskonferanse – HIBU, Sundvolden.
- Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2011): Vacation packaging: The impact of bundle size and price presentation on price expectations and evaluation, Abstract presented at the 5th ICNT Conference, Drammen.
- Engeset, Marit G. and Opstad Birger (2012): Multicomponent bundle pricing: Partitioned or consolidated presentation? Advances in Consumer Research, 2012, ACR, Volume 39.
- Engeset, Marit Gundersen and Opstad, Birger (2017). Evaluation effects of bundle size and price presentation. Journal of Consumer Marketing;Volum 34 (5) s. 393-403.
Konsulentrapporter:
- Internettsøk og produktbeslutning - nettsidestrategi, Elkjøp Norge
- Merkevarebygging og nettstrategi, Destinasjon Hemsedal
- Strategi- og markedsplan, Optima Partner
Leserinnlegg:
- Alkoholreklame gir økt konsum, Dagens Næringsliv
- En håpløs kampanje? Dagbladet
Studentarbeider, høyere nivå:
- Internettsøk og produktbeslutninger - i et forbrukerperspektiv. Hovedfagsavhandling. HIBU
- Merkeutvidelser: Betydningen av kompleksitet innen utvidelseskategorien og informasjonstilgjengelighet på konsumentens vurdering. Doktorgradsavhandling. NHH.
Råd og utvalg:
- Medlem Udanningsutvalget (UFU) ved Universitetet i Sørøst-Norge
- Medlem USN Handelshøyskolens forskningsprogram
- Leder av kvalitetsråd USN Handelshøyskolen
- FOU-utvalget ved Høgskolen i Buskerud
- Reviewer Oxford University Press
- Læringsmiljøutvalget ved Høgskolen i Buskerud
- Akkreditering av Bachelorstudium i Art Direction, Westerdals School of Communication, på oppdrag fra NOKUT.
- Sakkyndig komite ved Handelshøyskolen BI, høgskolelektor i markedsføring
- Sakkyndig komite ved Handelshøyskolen BI, førsteamanuensis i markedsføring
- Oppnevnt av Handelshøyskolen BI for å vurdere lærebok i kurset Metode og markedsinnsikt