Ansvarsområder
- Mine primære undervisningsansvar er forankret i den omfattende femårige lærerkvalifiseringsmesterprogrammet i Norge. Sentralt i dette programmet er utforskningen av ulike læringsteorier og dykk ned i de grunnleggende prinsippene som ligger til grunn for effektiv pedagogikk. Oppmerksomheten er viet til å adressere atferdsutfordringer i klasseromsmiljøet, og utruste lærere med strategier og ferdigheter som er nødvendige for å håndtere og støtte elever med ulike behov. Interkulturell og flerkulturell ekspertise er også vevd gjennom læreplanen, som forbereder lærere til å navigere kompleksiteten i dagens stadig mer mangfoldige klasserom med følsomhet og dyktighet. Praktisk erfaring oppnås gjennom veiledede praksisplasseringer, som gir studenter uvurderlige muligheter til å anvende teoretisk kunnskap i virkelige undervisningssituasjoner under veiledning av erfarne veiledere. I tillegg rustes studenter med essensielle forskningsmetoder, som gir dem mulighet til å kritisk vurdere pedagogiske praksiser og bidra til kontinuerlige fremskritt på feltet. Denne helhetlige tilnærmingen sikrer at kandidatene kommer ut som velfunderte og kapable pedagoger klare til å gjøre en meningsfull innvirkning på sine elevers liv.
- I tillegg til mine primære undervisningsoppgaver, fungerer jeg som veileder og sensor for master/PhD studenter fra ulike regioner i Norge og utlandet. For eks. er jeg biveileder for en avhandlingen som fokuserer på utdanningen av hele barnet. Den undersøker læreplaner og perspektiver i norsk offentlig skole, Montessori-utdanning, Waldorf-utdanning og International Baccalaureate-utdanning (IB) for år 1-10. Videre engasjerer jeg meg aktivt i fagfellevurderingsaktiviteter for anerkjente akademiske tidsskrifter, blant annet, Cambridge Journal of Education, Whiteness and Education, Education in the North, Cogent Social Sciences, Social Compass, International Review of Sociology of Religion og Journal of African Cultural Studies.
- Videre leder jeg forskningsgruppen "Minoriteter og utdanning", der vi aktivt forfølger vitenskapelige undersøkelser av relevante spørsmål knyttet til utdanning og mangfold. Vår aller nyeste bok er Education and Cultural Evolution in Norway’s Multiethnic Society Bridges to Belonging (2024). Springer Nature. in press.
Thank you for the correction. Here’s the revised translation:
-
Jeg er hovedgjesterådgiver (Guest Advisor) for den kommende artikkelsamlingen "Utforskning av mangfold: Akademiske perspektiver på inkluderende utdanning og samfunnsengasjement", som er planlagt utgitt høsten 2025 i tidsskriftet Cogent Social Sciences fra Taylor & Francis. Samlingen vil inneholde bidrag fra over 40 akademikere, med fokus på hvordan ulike identiteter påvirker individuelle og samfunnsmessige dynamikker, samtidig som den fremmer inkluderende praksiser på tvers av samfunnsvitenskapelige disipliner. Samlingen er tilgjengelig via denne lenken, og de som er interesserte i å bidra, oppfordres til å sende inn sitt arbeid innen fristen 15. august 2025. Cogent Social Sciences: Exploring Diversity: Academic Perspectives on Inclusive Education and Societal Engagement
- I tillegg deler vi av og til vår forskning og ekspertise gjennom ulike medieplattformer, og på denne måten håper å bidra aktivt til å forme diskursen om relevante emner.
Publikasjoner
Thomas, P. (2022). Doing Critical Pedagogy Together: A case study in a Norwegian postgraduate program. Journal of Transformative Education. Sage Publications. Online first. May 2022.
Thomas, Paul and Kuyini Alhassan, Abdul-Razak. "Challenging Antisemitism: A Pedagogical Approach in a Norwegian School" (Book chapter). Volume 4 Confronting Antisemitism from Perspectives of Philosophy and Social Sciences, edited by Armin Lange, Kerstin Mayerhofer, Dina Porat and Lawrence H. Schiffman, Berlin, Boston: De Gruyter, 2021, pp. 345-368. https://doi.org/10.1515/9783110671971-017 Level 2 publication (NSD). Part of the research group "Minorities and Education".
Paul Thomas, Abdul-Razak Kuyini Alhassan & Anne Liv Kaarstad Lie (2020) Bunad, minorities and belonging in Norway, National Identities: Critical Inquiry into Nationahood, Politics & Culture (Routledge) DOI: 10.1080/14608944.2020.1851669. Part of the research group "Minorities and Education".
Thomas, P., & Røthing, Å. (2017). Exploring feminism in a multicultural classroom: using Bend it Like Beckham as a tool in a high school class. Intercultural Education, 1-19. Level 2 article in CRistin /NSD.
Thomas, P., & Selimovic, A. (2015). “Sharia on a Plate?” A critical discourse analysis of halal food in two Norwegian newspapers. Journal of Islamic Marketing, 6(3), 331-353. Winner of the 2016 Emerald Literati Awards
Thomas, P. (2014). Deliver us from Literalism. In Christians and Evolution: Christian Scholars Change Their Mind. Ed. Berry, R.J. Oxford: Monarch.
Thomas, P. (2012). Religious education and the feminisation of witchcraft: A study of three secondary schools in Kumasi, Ghana. British Journal of Religious Education, 34(1), 67-86. Level 2 article in CRistin /NSD.
Click here for Google Scholar list.
Popular science production: lectures, media etc.
Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere. Gjesteforeleser. OsloMet. Dialogforelesning om rasisme. 12.09.2024.
Hvordan undervise om rasisme? Fritt ord debatt. 09.09.2024.
Kom fra Somalia og ble taxisjåfør i Norge. Nå er han professor. Khrono portrett. 08.09.2024
N-ordet: Et pedagogisk verktøy mot rasisme. Nettavisen 27. 05. 2024.
Vårt Land. (06.08.2023). Elever kan ikke tvinges til vestlige idealer.
Aftenposten (08.08.2022). Fremmer eller hemmer Sjaman Durek kampen mot rasisme?
Romerikes Blad (05.08.2021). Evnen til å leve med forskjeller.
Dagbladet. En mørk påminnelse. 18.10.2021.
(10.06.2020). Opinion piece. "Gjør Jesus svart igjen!". Vårt Land.
(2018). NrK Radio 22.04.2018. Ytring. Participant in the debate about Somali children who are sent to Quran schools in Somalia.
(2017). Speaker: IPED seminar. University College of Southeast Norway. “Norwegian-Somali parents who send their children to schools in Somalia”. 15.12.17. Kongsberg, Norway.
(2016). One of two keynote speakers at a seminar arranged by The Norwegian Association of Religious Education Teachers (23 April 2016). Theme: Challenges in the classroom.
(2014). Parents-Teachers pilot project at Hellerud high school, east Oslo (December 3, 2014). Responsible for one of two classrooms which comprised part of the ‘Parents-Teachers project’. The objective was to liaise closely with parents (for under 16 year old students) for a year and evaluate results on several indices.
(2012). Dagsavisen. "Multikulturalisme - en menneskerett" (Multiculturalism – a human right».