Ansvarsområder
Emneansvar studieåret 22/23:
- Norsk 7 (MG1NO7/MG2NO7, Språk og språkdidaktikk), høsten 2022
- Språket i endring og variasjon (NOR114) på bachelor i språk og litteratur (Vestfold), våren 2023
Verv:
- Medlem av Språkrådets fagråd for normering og språkobservasjon fra 2023
- Styremedlem i Norsk forening for kognitiv lingvistikk (NORKOG)
- Medlem av arrangementskomiteen for seminaret Språkhistoriske muligheter i utdanning og forskning (27.–28. oktober 2022, USN Drammen)
- Medlem av prosjektgruppa for utvikling av Språkrådets termwiki for lingvistikk
Kompetanse
Interesseområder:
- Norsk språk og grammatikk, særlig morfologi og syntaks
- Grammatikkdidaktikk
- Språkhistorie og språkhistoriedidaktikk
- Språkendringsprosesser, særlig grammatikalisering, pragmatikalisering og mekanismene bak sykliske endringer i grammatikken
- Knstruksjonsgrammatikk og kognitivt orientert lingvistikk
- Korpusbasert metode
- Pågående forskningsprosjekter: Språkendring i læreverk i norsk for ungdomstrinnet, Norsklæreres fortolking og operasjonalisering av språkhistoriske tema i læreplanen, Pronominal right dislocation in Norwegian, Negative reinforcement with minimizers in Norwegian, Deictically contrastive similative demonstratives, Kreativ orddanning med frifiks i norsk, Sløyfing av 'ha' i preteritum futurum perfektum
Undervisning:
- Emner ved USN på bachelor i språk og litteratur: NOR102 Grammatikk og retorikk, NOR114 Språket i endring og variasjon
- Emner ved USN på grunnskolelærerutdanninga for 5-10: Norsk 1 (særl. temaene grammatikkdidaktikk, elevtekstanalyse, norsk som andrespråk), Norsk 2 (særl. faghistoriske, språklige og språkdidaktiske temaer), Norsk 3 (særl. temaene muntlig kommunikasjon og norsk som andrespråk) og Norsk 7 Språk og språkdidaktikk.
- Emner ved USN på grunnskolelærerutdanninga for 1-7: Norsk 7 Språk og språkdidaktikk.
- Emner ved USN på overgangsmaster for grunnskolelærere: GMNO21/22 Lesing, skriving og muntlige ferdigheter (høsten 2019)
- Emner jeg tidligere har undervist i ved andre institusjoner: NOR1100 Norsk grammatikk (UiO), NOR2119/4119 Grammatikalisering i skandinaviske språk (UiO), NOR4100 Vitenskapsteori i nordisk, særlig norsk, språkvitenskap (UiO), Språket i utvikling og variasjon (HiT)
Læringsressurser:
- Oppgavesamling for studenter på nordisk og norsk: Språkoppgaver.no
- Eiesland, Eli Anne og Urd Vindenes (2022): Utforskende arbeid med grammatikk i skolen. Universitetsforlaget
- Larsson, Ida, Åshild Søfteland og Urd Vindenes (2022): Praktisk grammatikk: øvingar og løysingsforslag. Samlaget
Forskernettverk og forskergrupper jeg er medlem i:
- Forskergruppa Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning ved USN
- Nettverket Norsk forening for kognitiv lingvistikk (NORKOG)
- Det nordiske nettverket Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)
- Det internasjonale forskernettverket The role of pragmatics in cyclic language change
CV
2018–nå: Førsteamanuensis i norsk ved USN
2018: Ph.d. i nordisk språkvitenskap, UiO (avhandling: Complex demonstratives and cyclic change in Norwegian)
2017–2018: Gjennomføringsstipendiat ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, UiO
2014–2017: Stipendiat i nordisk språkvitenskap ved UiO, med gjesteforskeropphold ved Humboldt-Universität zu Berlin høsten 2015
2013–2014: Timelærer ved HiT og UiO, vitenskapelig assistent for Normprosjektet ved HiST
2013: Master i nordisk språk, UiO (oppgave: Se å få deg et liv! En korpusbasert analyse av se-o-V-konstruksjonen i norsk)
2011–2013: Vitenskapelig assistent for Nynorskordboka og Bokmålsordboka, gruppelærer ved UiO