USN styrker det europeiske samarbeidet

TETTERE PÅ EUROPA: USN tar nå del i et stort europeisk utdannings- og forskningsfellesskap. gjennom alliansen EDUC. (Foto: Colourbox)
TETTERE PÅ EUROPA: USN tar nå del i et stort europeisk utdannings- og forskningsfellesskap. (Foto: Colourbox)

USN har blitt medlem av alliansen European Digital UniverCity (EDUC), som har mål om å styrke det europeiske utdannings- og forskningsfeltet.

EDUC består av åtte europeiske universiteter, og USN er den eneste norske utdanningsinstitusjonen som er med. Universiteter fra Tyskland, Ungarn, Tsjekkia, Spania, Italia, Frankrike og nå Norge, er med i alliansen.

Alliansen er en viktig del av EUs satsing på å styrke europeisk utdanning og forskning. Den skal bidra til å løfte kvaliteten innen utdanning og forskning, øke mobiliteten av studenter og ansatte i Europa og jobbe for et integrert europeisk universitet der verdier som inkludering, mangfold, likestilling, menneskerettigheter og demokrati står sentralt.

– Det er riktigere enn noen gang å samarbeide med andre europeiske universiteter som ønsker å løfte kunnskap og verdier som mangfold og demokrati. Dessuten er universitetene i EDUC tett knyttet til sine regioner og bidrar til lokal utvikling. Det passer godt med USNs strategi, sier USN-rektor Petter Aasen.

Skal utvikle regionene

EDUC-alliansen skal blant annet samarbeide om digitalisering, mobilitet av studenter og ansatte, kobling mellom utdanning, forskning, innovasjon og partnerskap og utvikling av regionene rundt universitetene (industri, arbeidsliv, næringsliv og offentlig sektor).

Sammen skal de åtte institusjonene søke om EU-midler gjennom finansieringsordningen European University Initiatives (EUI). Målsettingen med EUI -ordningen er å skape større, robuste universitetsallianser som kan samarbeide strategisk på ulike områder for å styrke og støtte opp om kvalitet innenfor utdanning, forskning og innovasjon i Europa.

EDUC-alliansen har hatt finansiering i tre år, og søker nå støtte for fire nye år. I tillegg utvider de med to nye universiteter, deriblant USN.

LES OGSÅ: USN tatt opp i europeisk nettverk - Universitetet i Sørøst-Norge

Sender EU-søknad i mars

Universitetet i Potsdam (Tyskland) koordinerer EDUC-alliansen, og USN går nå inn i alliansen sammen med det spanske universitetet Universitat Jaume I. USN ble invitert inn i alliansen i desember 2021.

– Vi er veldig stolte av å se alliansen vokse og ønsker to sterke partnere fra Spania og Norge velkommen. For EDUC er Universitat Jaume I og Universitetet i Sørøst-Norge en naturlig match i sine respektive regioner. De støtter vår visjon og misjon om å forme fremtiden for høyere utdanning i Europa, sier professor Oliver Günther, som er president ved Universitetet i Potsdam og koordinator for EDUC-alliansen.

I samarbeid med de syv andre partnerinstitusjonene utformer EDUC nå en stor søknad til EUs rammeprogram for utdanning, sport og ungdom. Det blir jobbet med seks store arbeidspakker som støtter opp under utviklingsområder som utdanning, forskning, innovasjon og samarbeid med region og næringsliv.

Søknadsfristen er 22. mars og ansatte i ulike deler av organisasjonen deltar i dette arbeidet som koordineres av seksjon for internasjonalisering ved USN.

I juli vil alliansen få svar fra EU, og prosjektet starter opp ved årsskiftet 2022/2023 , dersom EU støtter søknaden.

EDUC LOGO

FAKTA OM EUROPEAN DIGITAL UNIVERCITY

USN er nylig blitt medlem av European Digital UniverCity (EDUC) som er en allianse bestående av 8 europeiske universiteter med til sammen 200.000 studenter og 26.000 ansatte.

41 allianser er til nå finansiert av European Universities Initiative (EUI) -ordningen som er EUs flaggskipordning innen Erasmus+. EU ser alliansene som sentrale i å etablere et felles utdannings – og forskningsfellesskapet og bidra til fremragende høyere utdanning og forskning.

Disse universitetene er medlemmer av EDUC: