Brukerkonto

Ansattes og studenters USN-konto blir automatisk opprettet når de blir registrert som ansatt eller student. Brukerkontoen må aktiveres av hver enkelt.

Aktivere brukerkonto
  1. Gå til konto.usn.no.
  2. Klikk på Aktivere brukerkonto.
  3. Alle med norsk fødselsnummer skal aktivere brukerkontoen ved å logge inn på ID-porten.  Utenlandske studenter og ansatte uten norsk fødselsnummer vil få tilsendt en unik aktiveringslenke til sin private e-postadresse.
  4. Huk av for at du godkjennet IKT-reglementet og har lest personvernerklæringen.
  5. Skriv ønsket passord to ganger.  Passordet må være på minst 16 tegn, og du vil få feilmelding med rød skrift hvis det ikke tilfredsstiller kravene, eller hvis det er ulike passord i de to feltene.
  6. Vent en time etter aktivering før du setter opp tofaktor autentisering på din konto.

Hvis brukerkontoen din ikke er opprettet enda, så vil du få en feilmelding med kontaktinformasjon.
Etter vellykket aktivering får du tilsendt en e-post med brukernavn og din USN e-postadresse.

Tofaktorautentisering (MFA)

Viktig! Din USN brukerkonto må aktiveres minst 1 time før du setter opp tofaktorautentusering på din konto.

Veiledning for tofaktorautentisering.

Når kan jeg aktivere min konto?

Konto kan aktiveres når du har fått informasjon om at din brukerkonto er opprettet.

  • Studenter
    Brukerkonto blir automatisk opprettet når studenter blir opprettet og satt aktive i studentregisteret.  Brukerkontoen kan aktiveres tidligst 30 dager før startdato på studieretten, og du vil få en e-post med nødvendig informasjon når brukerkontoen din er klar for aktivering.  Hovedopptaket skjer ca. 1. august hvert år, men det tas også opp studenter på andre tidspunkt i løpet av året.
  • Ansatt
    Brukerkonto blir automatisk opprettet når kontrakt er signert og registrering av alle opplysninger i USNs lønnssystem er fullført av Seksjon for lønn og personaltjenester. Brukerkontoen din kan aktiveres tidligst 7 dager før oppstartdato i lønnssystemet, og du vil få en e-post med nødvendig informasjon 3 dager før. 
Glemt passord

Gå til selvbetjeningsportalen konto.usn.no og velg Glemt passord.

Alle med norsk fødselsnummer skal logge inn på ID-porten for å sette nytt passord.  Hvis du ikke har tilgang til MinID/BankID, så kan du klikke på Kan ikke bruke ID-porten. Utenlandske studenter og ansatte uten norsk fødselsnummer må klikke på Kan ikke bruke ID-porten, oppgi brukernavn eller e-postadresse (både privat og USN e-postadresse fungerer), og klikke på Send e-postlenke.  Klikk på lenken du får sendt til din private e-postadresse etter få minutter og følg instruksjonene for å sette nytt passord. NB!  Du må også ha din mobiltelefon tilgjengelig da engangskode bare sendes på SMS!

Passordregler

Ditt passord må oppfylle følgende krav:

  • Minimum 16 tegn 
  • Passord ser forskjell på store/små tegn.
  • Ingen tegn må gjentas sekvensielt mer enn 3 ganger.
  • Må ikke inkludere deler av ditt navn eller brukernavn. 
  • Passord vil bli sjekket mot en liste over passord fra datainnbrudd.
  • Passordet kan inneholde bokstaver, tall og spesialtegn.
  • Bokstavene æøå/ÆØÅ skal ikke brukes.
  • Eksempel på spesialtegn:  ,;.:-_*!”#’%&/()<>^=?@$+\{|}~[]` 

Oppgi ALDRI passordet ditt til noen. Det er kun du som skal vite ditt passord. 

Hvilket brukernavn benyttes hvor?

Brukernavn for aktive studentbrukerkontoer opprettet før 04.10.24, vil være studentnummeret.  For ansatte vil det bestå av bare bokstaver hentet fra navnet.  Alle nye brukerkontoer som opprettes etter 04.10.24, vil for både studenter og ansatte bestå av fem bokstaver (hentet fra navn) etterfulgt av fire tall.

 

"Brukernavn"

"Brukernavn"@usn.no

Min.usn.no

Microsoft 365 (inkl. Feide-innlogging)

AnsattPC/StudentPC/KateterPC   

Eduroam (trådløst nett)

Printer for å aktivere kort

Pay.usn.no (Betaling til utskriftskonto)

Home.usn.no

 

 

 

 

 

FEIDE-tjenester

Denne informasjonen gjelder for USN-brukerkonto der du velger Universitetet i Sørøst-Norge som tilhørighet ved innlogging via Feide.

Det er to viktige websider som gir deg nyttig informasjon om Feide. 

  • Den ene er https://innsyn.feide.no.  Denne siden er fin til å teste at alt er i orden med Feide-kontoen din.  Øverst til venstre på denne websiden er det fem valg.
    • Fanen Start øverst er det stedet der du logger inn.
    • I fanen Om meg finner du alle opplysningene som er registrert om deg i USNs brukerdatabase. 
    • I fanen Gruppetilhørighet finner du informasjon om din organisatoriske tilknytning i USN.
    • I fanen Applikasjoner får du oversikt over de Feide-tjenestene du har logget inn på og akseptert overføring av data til under Mine applikasjoner.  Her kan du også trekke tilbake samtykke for en eller flere tjenester hvis du ikke lenger har behov for å logge inn på disse.  Under Tilgjengelige applikasjoner får du oversikt over alle Feide-tjenester USN abonnerer på og som dermed er tilgjengelige  for studenter og ansatte.
    • I fanen Personvern er det lenke til informasjon om personvern og informasjonssikkerhet på Feides hovedwebside

 

  • Den andre viktige websiden er http://www.feide.no.  Her finner du generell informasjon om Feide, og i menyvalget Tjenester med  Feide-innlogging (øverst til venstre) er det en oversikt over alle tilgjengelige Feide-tjenester. 
    Noen av disse kan USN abonnere på uten videre.  Andre trenger egen avtale, og noen er bare tilgjengelige for grunnskole og/eller videregående skole. Hvis du ønsker tilgang til en Feide-tjeneste som USN ikke abonnerer på, så send en henvendelse til it-support@usn.no. Send gjerne med linken til innloggingssiden på den aktuelle tjenesten da dette forenkler behandlingen av forespørselen din.

 

  • Fra 15.03.24 er det innført sterk autentisering (to-faktor innlogging) på alle Feide-tjenester unntatt WISEflow, Lovdata og Innsyn.  Valgene for to-faktor er Entra ID (Microsoft-konto) og ID-porten.   Fra 30.09.24 er feltene for brukernavn og passord fjernet fra innloggingsvinduet.  Det er nå bare valgene Entra ID (Bruk arbeids- eller skolekonto) og Logg inn med ID-porten som kan velges.  Vi anbefaler å bruke Entra ID som er Microsoft-kontoen du bruker ved USN, dvs. <brukernavn>@usn.no, da dette er det enkleste. Du logger inn med <brukernavn>@usn.no og bekrefter innlogging med Authenticator-app slik som ved innlogging i Microsoft 365.  For å kunne bruke ID-porten, må du ha norsk fødselsnummer eller D-nummer og BankID, MinID eller Buypass ID.  Dette er en reserveløsning hvis du får problemer med å bruke Entra ID.   

 

Detaljert brukerveiledning med skjermbilder for aktivering, glemt/bytte passord, laste opp/endre bilde og lage/endre PIN-kode finner du her.