Rikke A. Sundberg

Stipendiat
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (C2-36)
PhD-stipendiat i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge, hvor jeg forsker på skolelederes autonomi i Norge og Sverige. Med bakgrunn både fra dansekunst, undervisning og utdanningsledelse, spenner forskningsinteressene mine bredt.

Ansvarsområder

CV

Utdanning

  • PhD-kurs International Perspectives on Education Policy, University of Verona, 2023
  • PhD-kurs Theory of Science and Research Ethics, USN, 2022
  • PhD-kurs Research design from scratch, EERA/University of Porto, 2022
  • PhD-kurs Pedagogical Resources and Learning Processes, USN, 2022
  • PhD-kurs Knowledge Utilization and Transfer in Education Policy, UiO, 2022
  • Prosjektledelse, USN, 2022
  • PhD-kurs Does place matter? Curricula between national policy traditions and global discourses, UiO, 2021
  • PhD-kurs Literature management and scholarly communication, USN, 2021
  • Master i pedagogikk, spesialisering i utdanningsledelse, USN, 2020
  • Historie, årsstudium, HiT, 2014
  • Praktisk-pedagogisk utdanning, UiS, 2011
  • Kulturarbeid, årsstudium, HiT, 2006
  • MA Choreography, Laban, London, 2003
  • BA (hons) Dance Theatre, Laban, London, 2001

Arbeid

  • Stipendiat i utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge, 2021- d.d. 
  • Lektor 1 og fagutvikler i dans, Skien videregående skole, 2013-2021
  • Prosjektleder, utvikling av profesjonsfellesskapet, Skien videregående skole, 2021
  • Lærerspesialist i praktisk-estetiske fag, Skien videregående skole, 2020-2021
  • Nettverksleder, fagnettverk for musikk, dans og drama, Vestfold og Telemark fylkeskommune, 2020-2021
  • Leder, læreplangruppe i dans VG2 og VG3, oppdrag for Udir, 2019-2021
  • Medlem, læreplangruppe i musikk, dans og drama VG1, oppdrag for Udir, 2019-2020
  • Lektor og seksjonsleder for dans, Thor Heyerdahl videregående skole, 2011-2012
  • Lektor i dans, Skien videregående skole, 2007-2010

Publikasjoner

Østern, T. P., Sundberg, R. A., & Martin, R. (2022). The body- friend or foe in dance? Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(4), 23-32. https://doi.org/10.23865/jased.v6.3329 

Presentasjoner på konferanser

Sundberg, R. A. (2023). Autonomy in educational leadership: Elements opening and closing decision-making in quality development and -assessment. Paper presentert på NERA konferanse, Oslo, Norge. 

Sundberg, R. A. (2023). Norwegian and Swedish educational leaders' collective autonomy through discourses on assessment (2006-2021). Paper presetert på CIES konferanse, Washington D.C., USA 

Sundberg, R. A. (2022). Norwegian and Swedish school leaders' (hi)stories of collective autonomy through discourses of assessment (2006-2021). Paper presentert på Åsgårdstrandseminaret, Norge. 

Sundberg, R. A. (2022). Norwegian and Swedish school leaders' collective autonomy throught discourses of assessment (2006-2021). Paper presentert på EARLI Sig 1 + 4 konferanse, Cadiz, Spania. 

Sundberg, R. A. (2022). Norwegian and Swedish school leaders’ (hi)stories on assessment and autonomy (2006-2021). Paper presentert på NERA konferanse, Reykjavik, Island.

Østern, T. P., Sundberg, R. A., & Martin, R. (2021). The body- friend or foe in dance?. Paper presentert på konferansen Bodily Learning (online).